Jerome David
Salinger
Kdo chytá v žitě
– The Catcher in the Rye – 1951
Vypravěčem
příběhu je dospívající chlapec Holden, jehož právě vyhodili ze školy
– již po několikáté. Holden má spoustu názorů na vše kolem, většina
věcí ho vytáčí a o většině lidí si myslí, že jsou kreténi a
pokrytci.
Holden se vrací
domů, ale jelikož by se normálně měl vrátit později, rozhodne se
zbývající dny prozevlovat ve městě. Chodí od ničeho k ničemu, do
barů i na rande, dokonce si najme prostitutku, ale na nic si s ní
netroufne.
Nakonec se
rozhodne z města ujet kamsi do lesů, kde by si žil v klidu a pohodě
ve vysněné chaloupce. Nejraději by dělal něco prostého a užitečného
(odtud název knihy, vycházející z Holdenovy fantazie, jak v žitném
poli na okraji útesu zachraňuje děti před pádem). Po setkání se
sestřičkou, kterou má skutečně rád, se však vrací domů.
„Kdo chytá
v žitě“ je osobité dílo již od první stránky – bohužel negativně
osobité. Styl je plný hovorových výrazů, vulgárních výlevů a častých
podrážděných odseknutí, že vypravěč (tj. Holden) to lépe vysvětlit
neumí. Cílem tohoto přístupu má být pravděpodobně vyvolání
autentičnosti a upřímné opravdovosti v banálních komentářích
dospívajícího chlapce, které často útočí na pokrytectví a přetvářku
ve společnosti a její povšechnou nespravedlnost. Paradoxně toto
vyjadřování na úrovni retardovaného neandrtálce s odpovídající
slovní zásobou vytváří přetvářku mnohem větší, s postupem knihy také
stále protivnější – dojem, že se nám autor snaží rebelskou formou
vnutit otřepané, sladkobolné morality, jen sílí a otravuje tím více,
čím více se je Salinger snaží na oko zastírat.
Čtenář tak při
tisícem opakování každé hlášky typu „to by mě umrtvilo“ dostane chuť
knihu přiložit do krbu – a sympatie k hlavnímu hrdinovi také
nerostou. Navíc Holden je dost odpudivé individuum samo o sobě,
kouří, pije, všechny kolem nenávidí – jistě, tápe po hodnotách,
bloudí světem, nevidí budoucnost, to je tematika zajímavá. Ale kniha
se spokojuje v podstatě jen s tím, že tento stav nastolí, moc jej
nerozpracovává.
Problém je, že
nelze ani pořádně určit, čím chce kniha vlastně být – jako
společenská kritika je plytká a prvoplánová, jako studie
dospívajícího chlapce poněkud naivní až schematická. Nabízí některé
jemnější momenty, kde čtenář zapomene na ubíjející styl i averzi
k hlavní postavě obecně, ale z většiny je to čtení prázdné a
nezáživné. A hlavně falešné.