Stendhal
Věznice parmská
– La Chartreuse de Parme – The Charterhouse of Parma – 1839
Ústřední
postavou románu je mladík ze šlechtické rodiny, Fabrizzio del Dongo.
Jeho první tužbou je připojit se k Napoleonově armádě. Bohužel si
pro to vybere nepříliš vhodné místo – Waterloo – a po krátkém
dobrodružství se vrací zpět domů, do Itálie.
Kvůli této
mladické nerozvážnosti však musí strávit dlouhý čas v ústraní,
protože sympatie s poraženým vladařem se u šlechticů nyní moc
nenosí. Jeho teta, které mladík už dávno učaroval, ačkoliv si sama
nikdy nechtěla připustit, že by k němu mohla cítit něco více než
čistě příbuzenské city, jej pošle na studia teologie, aby se mohl
pokusit o společenský vzestup.
Fabrizziovi se
skutečně v této dráze daří, byť z ní – jako z ničeho jiného, ani
lásky – moc nadšen není. Později se připojuje k tetě, nyní
vévodkyni, v Parmě. Nešťastná událost, kdy v sebeobraně zabíjí
bezvýznamného komedianta, jej však na dlouho poznamená. Dvorské
intriky jej jakožto přívržence vévodkyně uvrhnou dokonce do vězení
v parmské citadele.
Paradoxně však
na tomto místě poprvé poznává skutečné štěstí. Jedním z oken svého
vězení ve věži může pozorovat Klélii, krásnou dceru guvernéra
parmské citadely. Ačkoliv jejich dorozumívání je značně
komplikované, rychle se do ní osudově zamiluje. A to tak moc, že jen
velmi neochotně z vězení utíká, když se mu díky vévodkyni později
naskytne šance.
Fabrizzio
s tetou odjíždí z Parmy, stýská se mu však po vězení. Vévodkyni
zraňuje, že Fabrizzio ji nemiluje, jak ve skrytu duše doufala. Ani
ji moc nepotěší, když vyjde její plán pomsty a vládce Parmy je
zavražděn.
Fabrizzio se
vrací do Parmy, je omilostněn a ujímá se úřadu arcibiskupova
koadjutora. Nový kníže jej chová ve velké úctě, prostý lid jej
miluje, on je však stále nešťastný, neb jeho láska je již vdaná a
odmítá se s ním setkat. Přísahala totiž panence Marii, že jej již
nikdy nespatří. Kompromisním řešením se jim stanou noční návštěvy,
které vedou až k narození dítěte. Kléliin manžel zatím nic netuší a
Fabrizzio, kterého stávající stav trápí, chce dítě ukrást.
Komplikovaný
plán předstírané choroby a smrti dítěte však vede ve svém důsledku
ke skutečné nemoci a smrti tohoto dítěte, které brzy následuje jeho
matka. Utrápený Fabrizzio se uchyluje do kláštera, kde také umírá, a
rok nato umírá žalem i vévodkyně.
Musím říci hned
na začátek, že „Věznice parmská“ mě velmi zklamala, a to především
ve srovnání s „Červeným a černým“, podobným, ale mnohem lepším dílem
stejného autora. Srovnání těchto dvou knih se ani nelze vyhnout – a
to právě proto, že z něj „Věznice parmská“ vychází neslavně.
Obě knihy pojí
některé stejné rysy, jako například lehce zmatený styl, který je
však zároveň velmi sugestivní, což je tedy ve výsledku mnohem spíše
klad než zápor. Stejně tak syntéza realistických a romantických
prvků se týká obou knih; bohužel tam, kde je „Červený a černý“
trefně realistický či naopak jímavě romantický, nabízí „Věznice
parmská“ jen schematický, lehce naivní a překomplikovaný popis
dvorských intrik a z romantismu jen pár krásných chvilek ve věžích,
zjevně nejoblíbenějším Stendhalově prostředí.
Ještě hůře
vychází tato kniha ze srovnání hloubky látky. „Červený a černý“ je
kniha, která je právem klasikou – překračuje dobu, ve které byla
napsána, problémy, do kterých sonduje, jsou nadčasové, jejich
rozebírání citlivé a vnímavé. „Věznice parmská“ jen sklouzává po
povrchu věcí, ve výsledku nabízí spíše nezábavný dobrodružný román
v dobových kulisách než předmět k zamyšlení.
Co se týče
hlavních hrdinů, zde již podobností mnoho není. Prvotní vybírání
Fabrizziovy kariéry (nejprve voják, poté duchovní) by sice mohlo
nabádat ke spojení se Sorelovými plány, přesto jsou to postavy
diametrálně odlišné. Sorel začíná jako lůza a snaží se šplhat po
společenském žebříčku nahoru. Fabrizzio je mladík, co neví, co by ho
vlastně těšilo, v ničem nenachází zalíbení, až nakonec v lásce,
želbohu nešťastné.
Nejde o to, že
by „Věznice parmská“ byla vyloženě špatná. To není a ani to nechci
tvrdit. Jde o to, že svému slavnějšímu bratříčku se v hloubce
vyrovnat nedokáže a jako zábavné čtení také neobstojí. To, jak kniha
stojí na pomezí dvou žánrů a nenaplňuje ani jeden, je její neštěstí.
Přes to všechno je to hezké, kultivované čtivo. Bohužel snadno
zapomenutelné.