Joseph Heller
Portrét starého
umělce – Portrait of an Artist, as an Old Man – 2000
Eugene Pota je
stárnoucí spisovatel, který v mládí prorazil dechberoucím
bestsellerem, ale v současnosti už neví moc, o čem psát – a neví ani
co dělat jiného, než psát. Zkouší rozvádět různé nápady, obvykle
týkající se sexu či přepracování staré látky (skutečně staré – bible
či antika) z netradičního pohledu, ale většina jeho pokusů ztroskotá
velice brzy.
Žije ve
smířeném, sice nikterak vášnivém, ale pohodlném vztahu se svou třetí
ženou, o peníze nouzi nemá, o mladé obdivovatelky také ne, ale stáří
je neúprosné. Již nemá pro žádnou látku to pravé nadšení, co chtěl a
mohl sdělit, už sdělil. V závěru knihy dospívá Pota k názoru, že
napíše knihu právě o tom, jaký je život a tvorba starého umělce.
Je otázkou, do
jaké míry je dílo autobiografické. Vzhledem ke zcela otevřeným
odkazům na „Hlavu XXII“ se dá myslím rozumně předpokládat, že hodně
– není ani důvod, proč by kniha být taková neměla. Jistě postavy,
konkrétní události atp. jsou nejspíše výsledkem spisovatelské
volnosti, ale myslím, že o životní situaci a názorech autora v době
napsání vypovídá kniha upřímně a věrně.
Podstatnější
otázkou však je, jestli to je kniha dobrá. A bohužel na to se úplně
kladně odpovědět nedá. Potovy literární pokusy moc zábavné nejsou,
někdy jsou dokonce až nudné, což sice je v souladu s tím, že se mu
nedaří nic kloudného napsat, nikoliv ale s tím, že by to měl někdo
dobrovolně číst. Co se děje mezi nimi je zajímavější, ale vlastně
toho ani moc není – kniha kratičce vypadá, a to je ještě editorsky
dvojnásobně nafouklá.
Kladně naopak
působí jistá odevzdaná ironie, která dokáže upřímně pobavit. Stejně
tak o životě starého člověka (nejen umělce) vypovídá kniha zajímavě.
Ačkoliv celkově je to čtení takové povadlé a unavené, stále je velmi
inteligentní. A to je pořád lepší než naopak.