Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Dan Brown

Ztracený symbol – The Lost Symbol – 2009

 

Děj zatím posledního dobrodružství profesora Langdona se točí kolem prastarého tajemství svobodných zednářů, po kterém baží tetovaný fanatik. Základní premisa konspirace a béčkové akce, společná všem Brownovým románům, je tedy splněna; k dobru autoru slouží, že stav béčkové akce je pořád posun k lepšímu oproti dřívějšímu céčkovému uhýbání letícím kulkám. Ale zpět k příběhu.

Fanatik Mal’akh unese Langdonova přítele Petera Solomona, vysoce postaveného zednáře, a po Langdonovi si žádá vyřešení tajemství, které zednáři střeží. Jako popíchnutí k akci nechává uprostřed washingtonského Kapitolu upilovanou pravou ruku nebohého Solomona. Tím je odstartováno zběsilé pobíhání od hádanky k hádance, doplněné nejprve unikáním agentům CIA a později, po zjištění, na které straně vlastně kdo stojí, také spoluprací s nimi.

Postupně se ukáže, že Mal’akhovi se jednak podařilo nasbírat dosti nelichotivé materiály ze zednářských obřadů (zachycující mimo jiné vysoce postavené politiky a představitele CIA), jednak že tento tetovaný fanatik je ve skutečnosti Solomonovým ztraceným a údajně zesnulým synem (což už je „zvrat“ čtenářem s obavami až znechucením očekávaný).

Mal’akh – dříve Zachary Solomon – byl rozmazlované dítko, které se příliš nevyvedlo. Propadl drogám a bezmyšlenkovitému probíjení se životem, jediné, na co se těšil, byly peníze z dědictví, které mu dle tradice mělo připadnout v době plnoletosti. V té chvíli mu dal otec na výběr, jestli chce raději vědomosti (symbolizované zednářskou pyramidkou, která údajně skrývá prastará moudra), či mrzké peníze. Zach si vybral peníze, dál fetoval, nakonec skončil ve vězení kdesi v Turecku, a když za něj Peter odmítl dát dozorcům úplatek, aby jej exportovali do států, smrtelně na něj zanevřel. Ve vězení údajně zemřel, ve skutečnosti se však díky dědictví vyplatil sám a smrt jen fingoval.

Peníze mu však život ničím hlubokým nenaplnily, a tak posléze začal koketovat s představou, jestli snad zednářská pyramida nějaká světoborná tajemství přece jen neskrývá. První pokus o zmocnění se pyramidy se mu však nezdařil – krom toho, že zastřelil svoji babičku. Druhý pokus, mnohem fanatičtějšího rázu, se již odehrává v současnosti a zavádí do hry právě Roberta Langdona.

Langdon postupně odhaluje tajemství pyramidy a s vypětím všech sil dešifruje pro Mal’akha její konečné poselství – ovšem nepříliš jasné samo o sobě. Mal’akhovi však vágní zkazka o tom, že se tajemství ukrývá v chrámu zednářů ve Washingtonu, stačí k tomu, aby tam vyrazil i s Petrem jako rukojmím. Chystá se k povznesení na vyšší úroveň bytí skrze poznání onoho tajemství a posvátnou oběť z rukou vlastního otce, kterému vehementně vnucuje dýku (a který to jako správňák do morku kostí odmítá udělat, byť za sebou má jeho syn již pěknou řádku mrtvol a upilovaných končetin), je však nakonec zabit bez ceremonií při střetu se zásahovou jednotkou CIA.

Zde kniha bohužel nekončí a ještě chvílí otálí nad tajemstvími zednářů. Nejvíce zde začne propojenost jednotlivých tezí skřípat a oslí můstky padat. Celou knihu se autor snaží o propojení prastaré moudrosti a moderní vědy, resp. pavědy noetiky. Ačkoliv jako nápad to tak špatné není, koketerie se scifi či vědou obecně se Brownovy nikdy moc nedaří – vždy působí poněkud naivně až směšně, bez ohledu na hodnověrnost obsahu samého. Ovšem větší selhání přichází v momentě, kdy Peter Langdonovi odhalí, že tajemství je ukryto pod obeliskem ve Washingtonu (což i český čtenář tipuje již od začátku, kde je zmíněno, že místo je označeno velikým prastarým kamenem), a ještě to dorazí sdělením, že tímto prastarým věděním, které má člověku otevřít cestu k postupu na novou úroveň, je vlastně Bible a podobné prastaré texty, ze kterých se však původní myšlenky postupem času vytratily věčným překrucováním.

Ano, taková myšlenka je celkem racionální, ale „odhalit“ ji po pěti stech stránkách jako zjevení je neskutečně suché. Už proto, že toto téma recykluje Brown v knize stále dokola. Připomíná tak psa, který se s radostí honí za svým ocasem, čekaje, že mu pokaždé bude zatleskáno více a více. Také pak působí neskutečně stupidně samotná snaha zednářů a dalších tajných spolků toto tajemství uchránit i za cenu vlastního života – co by se tak asi stalo, kdyby vyšlo najevo, že tajemství jsou ukryta nedešifrovatelně v Bibli??

 

Ačkoliv další příběhové nelogičnosti nejsou tolik markantní, dokud čtete s napětím, co bude dál, jakmile se na konci zamyslíte, dává-li smysl kniha jako celek, objevíte mnoho stupidit. Například proč se postavy – zednáři – musí dozvídat informace o vlastní svatyni od Langdona, když by ji měli znát jako své boty z vlastní zkušenosti.

O literární kvality se také nemůže kniha opřít; byť je vidět Brownova snaha o zlepšení, není jednoznačné, jestli nedopadl ještě hůře než v minulých pokusech. Na jednu stranu se mu podařilo román kompozičně ucelit a tempo diktuje až v okatě filmových „záběrech“; na druhou stranu ale také používá kurzívou psaných, rádoby úderných poznámek, které mají poskytovat vhled do toho, co si postavy myslí. Používá jich však notně přes míru a snaha o řízné hlášky se míjí účinkem, v drtivé většině hraničí s jalovou trapností a čtenář jen doufá, že příští hláška bude méně dementní.

Brownovou silnou zbraní je tradičně jednak schopnost tvořit hádanky, které potěší nejednoho pravověrného adventuristu, jednak úctyhodná obratnost v jejich propojování s historickými fakty a mýty, konspiračními teoriemi a podobnými fabulacemi. Zde má na rozdíl od „vědeckých“ vsuvek pevnou půdu pod nohama a se čtenářem si dovede šikovně pohrávat. Veliká škoda již výše zmíněného finále – skutečně, tak prázdné vyvrcholení, kde vám autor s velkou pompou přednese totéž, co na prvních stránkách knihy již dávno sdělil, znechutí i velice tolerantního čtenáře.

Letmé shrnutí na závěr: a) Brown umí tvořit hádanky, míchat konspirace a dějiny, vyprávět ve svižném tempu b) Brown neumí psát na úrovni, jeho koketování s vědou působí nevěrohodně, postavy postrádají psychologizaci, logičnost příběhu skřípe a trestuhodně v tomto případě promrhává finále. Ano, toho, co Brown neumí, je mnohem více. A ačkoliv to, co umí, obvykle na odpočinkovou dobrodružnou četbu stačí, zde klesl i pod svůj vlastní průměr. Nadšence pravděpodobně zásadně nezklame, ale pokud vás neoslovily předchozí Brownovy romány, od „Ztraceného symbolu“ ruce pryč.