Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Jean-Paul Sartre

S vyloučením veřejnosti – Huis Clos – No Exit – 1944

 

Do hotelového pokoje jsou postupně uvedeny tři postavy – žurnalista Garcin, pošťačka Inès a nymfomanka Estelle, která nepracuje, ale provdala se pro peníze. Všichni tři jsou již mrtví a hotel má pro ně být peklem. Zpočátku jsou všichni překvapeni, hledají plameny a síru, postupně si však uvědomují, že psychická muka, která si vzájemně způsobují a budou způsobovat, jsou mnohem horší. (Jak v závěru konstatuje Garcin – „Peklo, to jsou ti druzí.“)

Jejich hříchy, které z konverzace, kterou nedokážou zastavit, ať se snaží jakkoliv, vyplynou, jsou jim neustále ukazovány v očích těch druhých, kde teprve dostanou pořádný osten, který ve vlastním svědomí usilovně potlačují. Navzájem se obnažují a jsou trýzněni odrazem vlastních provinění. Garcin je zbabělec, dezertoval při vypuknutí války a také týral svou oddanou ženu, Estelle zneužívala své milence, dokonce zabila své dítě, které z jedné takové aférky vzešlo. Inès je lesbička, která manipuluje s lidmi, umí jim vnutit své vidění světa, čímž dovedla svou přítelkyni k vraždě vlastního manžela. Takto budou uvězněni pohromadě navěky.

 

Výše zmíněné pojetí pekla je rozhodně zajímavé. Ve hře, která se skládá všehovšudy z jednoho dějství, se toho sice moc nestane, nicméně pro vlastní sdělení a pointu je to rozsah přiměřený. Nucený přímý pohled na vlastní hříchy, kterého je člověk paradoxně schopen jen nepřímo, přes druhé, je ke konci doslova děsivý.