Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Robert Merle

Smrt je mým řemeslem – La mort est mon métier – Death Is My Trade – 1952

 

Hlavní postavou a vypravěčem knihy je Rudolf Lang, postava inspirovaná nacistickým velitelem koncentračního tábora v Osvětimi Rudolfem Hössem. První část se odehrává v Langově dětství. Jeho otec mísí ve výchově svůj náboženský fanatismus a tvrdou vojenskou kázeň, takže vštěpuje malému Rudolfovi především smysl pro řád a poslušnost. Nicméně v důsledku toho podstatně otupí jeho schopnost cítit a soucítit.

Lang později vstupuje jako dobrovolník do armády v první světové válce, účastní se mnohých tažení a nakonec je demobilizován. V poválečném Německu však bezcílně bloudí, až se nakonec dává k Freikorpsu a opět bojuje. I ty jsou později rozpuštěny a Lang živoří jako dělník za mzdu, která jej sotva uživí.

Po nějakém čase se přidává k sílící NSDAP, pro kterou o něco později při výstražné akci zabije vášnivého odpůrce strany, za což je poslán do vězení. Vězeňský řád mu však paradoxně celkem vyhovuje. Následuje propuštění a další úkol, práce na statku a nucený sňatek pro peníze na jeho provoz. Zde Lang opět sotva přežívá v těžkých podmínkách, nicméně je šťastný ze života v přírodě, z koní, ve kterých našel velké zalíbení, a z užitečné práce.

Zlomový bod nastává ve chvíli, kdy je mu nabídnut úkol vybudovat vyhlazovací tábor v Osvětimi. Lang by raději bojoval na frontě, nicméně jeho žádosti nadřízení ustavičně odmítají pro jeho talent; vzhledem k tomu, že sám Himmler jej považuje za ideálního člověka pro tuto misi, Lang nakonec bez většího odporu přijímá.

Ukáže se, že Lang má skutečně pro tento úkol „cit“. Na vyhlazování se dívá bez emocí, naprosto technicky, jako na výrobu v továrně. Za výborné výkony následuje několik povýšení, když však Německo prohraje válku, také zatčení a následné odsouzení k smrti.

 

Na této knize je pozoruhodné především vyprávění v první osobě, které zvyšuje sugestivnost a více než strohým faktům se věnuje duševním pochodům „hrdiny“. Ačkoliv je kniha založena na skutečných událostech a Hössově autobiografii, je nutno počítat s notnou dávkou fabulace a brát knihu jako umělecké dílo, nikoliv životopis.

Merle zručně spojuje mnohé obrazy známé čtenářům z jiných děl, například Langovy poválečné osudy připomenou Remarqueovu „Cestu zpátky“. Právě provázání těchto epoch do jednoho celku otevírá čtenáři cestu pro hlubší pochopení jak hrdiny, tak nálad v Německu.

Příjemné je, že kniha neobsahuje žádný explicitní soud. Lang je vyobrazen jako psychicky narušený člověk, neschopný soucítit po letech tvrdé výchovy a životě v bídě, který dokonce málem zakončil sebevraždou. Vojenský svět, v jehož světě nalezl ukotvení, se po první světové válce rozpadá a Lang opět hledá, k čemu by se mohl upnout. Jeho potřeba fanatismu nakonec najde objekt, který jej dovede až k vyvraždění milionů židů. Sám je však zaslepen plněním rozkazů tak, že ani není schopen vidět na svém konání něco špatného.

Překvapivé je především vyznění postavy pro čtenáře – je rozhodně odsouzeníhodný, nicméně spíše než nenávist budí Langova postava lítost, což může působit trochu nepatřičně. Nicméně především ukazuje na nebezpečí a zrůdnost fanatismu, pro který, jak do něj člověk zabředne, neexistují hranice, kde by se musel zastavit.

Na rozdíl od „Malevilu“, ve kterém Merle užívá pomalý, popisný styl, je „Smrt je mým řemeslem“ pravý opak. Kniha je čtivá, svižná, skoro až překotná, popisů je minimum, většina děje se odehrává v dialozích. Právě tato kombinace přístupného, napínavého slohu a hlubokého, děsivého obsahu z ní dělá skvělé dílo hodné pozornosti.