Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Mika Waltari

Egypťan Sinuhet – Sinuhe egyptiläinen – The Egyptian – 1945

 

Sinuhet jako naivní mladíček nastupuje na lékařská studia. Vědění jej láká, ale v Domě života za starověkého Egypta nepanuje zrovna osvícený přístup k vědě, a tak jeho touha po skutečném poznání zůstává neukojena, byť lékařem se oficiálně vyučí. Setkává se také s krásnou, leč prohnilou Nefernefernefer, která z něj za přísliby milostných zkušeností vymámí jak majetek jeho, tak majetek jeho rodičů. Ti ze zoufalství spáchají sebevraždu. Zdrcený Sinuhet prchá před svou hanbou z Egypta a cestuje se svým věrným vychytralým sluhou Kaptahem po přilehlých zemích.

Procestuje mimo jiné Sýrii, babylonskou říši, zemi Chetitů či Krétu, kde se všude přiučí mnohým lékařským poznatkům, díky nimž se může směle považovat za nejlepšího lékaře široko daleko. V Babyloně se také setkává s krásnou dívkou Mineou, kterou zachrání z královského harému a do které se velice zamiluje, jen aby ji o něco později ztratil na Krétě, kde je obětována mořskému bohu.

Souběžně se soukromými osudy Sinuheta se odehrávají celospolečenské změny v samotném Egyptě. Po smrti starého faraóna nastupuje na trůn poněkud pomatený Achnaton, který chce vymítit původní božstva (především Amona) a nastolit nový světový řád pod vládou boha Atona, který hlásá lásku k bližním, rovnost všech lidí a moc pravdy. Tedy naprosto nepraktické božstvo, které navíc kvůli špatné prezentaci masám nenávidí dokonce i ty nejnižší vrstvy. Souboj Amona a Atona vede tak se smutnou ironií k občanským povstáním a velkým krveprolitím.

Znechucený Achnaton nechá vystavět město Achetaton, kam se stahuje z Vesetu žít ve své růžové bublině, aby si zároveň nechal nalhávat, jak žije v nejčistší pravdě. Egypt zatím chátrá a pro nenásilnou zahraniční politiku i ztrácí své kolonie. Sinuhet, faraónův přítel a královský lékař, se pro Atona ve svém srdci také nadchne, neboť Amonovo tmářství jej dosti znechutilo při studiích. Jeho soukromý život se v této době vyvíjí klidně, vytvoří si láskyplný vztah s krčmářkou Merit, se kterou dokonce počne syna Thovta. Také zjišťuje, že v jeho žilách koluje nejspíše krev faraónů, čemuž později přisuzuje svou věčnou samotu a odloučenost.

Amonovo kněžstvo je však pořád dosti silné a zosnuje plány na převrat. Atonovi přívrženci ve Vesetu jsou náhle přepadeni a vyvražděni, Sinuhet však ve svém zaslepení věří v moc Atona, což mu vynese jen to, že Merit i Thovt jsou zavražděni a on sám unikne smrti jen o vlásek. Kněz Aj s vojevůdcem Haremhebem (Sinuhetovým přítelem z mládí) si rozdělí moc nad Egyptem a Sinuhet jednak ze zoufalství nad svou ztrátou, jednak ze slitování nad nemocným faraónem namíchá vladaři smrtící lék. Na trůn nastupuje neduživý Tutanchamon, který však slouží Ajovi jen jako loutka, než Haremheb vyhraje válku v Sýrii a obnoví moc Egypta.

Aj Tutanchamona brzy odpraví, ale své vytoužené moci si příliš neužije, neb se neustále strachuje o svůj život. Po jeho smrti nastupuje na trůn Haremheb, člověk praktický a schopný, ale přece jen v podstatě vojenský diktátor. Sinuhet je otrávený v podstatě celým lidstvem, byť pro Atonovo poselství stále přechovává náklonnost a hlásá z hlediska státu rozvratné myšlenky o sociální solidaritě a rovnosti. Haremheb je nakonec nucen Sinuheta vyhostit. Ten v exilu začne psát paměti a znovu v nich tak prožívat svůj život.

 

Na úvod bych chtěl rovnou říci, že „Egypťan Sinuhet“ je pěkné čtení, a ať už budu menších či větších výtek vršit sebevíce, toto se nezmění. Také je třeba podtrhnout masivní rozměr osmi set stran, který dává logicky více prostoru k tomu, aby si každý na knize našel něco, co se mu tak úplně nelíbí. A nedokážu také knihu zhodnotit lépe než ve srovnání s knihou jinou, jejíž tematika i forma ke srovnání přímo vybízí – a to „Já, Claudius“.

V obou případech se jedná o vlastní životopis, v obou případech situovaný do starověku, v obou případech je hlavní hrdina osudem spíše stíhaný než hýčkaný a v obou případech je jeho role v příběhu spíše pasivní. Na druhou stranu právě na tom, co je v obou knihách podobné, nejvíce vynikne, kde „Egypťan Sinuhet“ více či méně zaostává.

Historické pozadí je v obou případech dosti zajímavé, nicméně v Claudiovi je přece jen o něco živější a napínavější. Sinuhet má navíc jako vypravěč neblahý sklon prozrazovat či průhledně naznačovat dějové zvraty, takže kniha ztrácí místy na napětí. Také je v některých částech – např. cestování s poselstvími vyprahlou pouští – lehce monotónní.

Problematičtější je však samotný příběh. Prostředí Egypta je vykresleno krásně a poutavě, ale Sinuhetovy životní peripetie působí občas jaksi dementně. Zápletka s Nefernefernefer mě málem znechutila absencí jakékoliv logiky natolik, že jsem knihu odložil, a Sinuhetova setkání s většinou ženských postav jsou pitomá neméně – snad až na něžnou lásku k Minee. Většina zvratů v tomto ohledu působí jako násilný hybatel děje, aby byl Sinuhet znovu osamocen a znovu dotlačen k cestování, ale osobně by mi jako motivace postačilo pouhé konstatování, že se Sinuhetovi na cesty chtělo, než aby z pomatených důvodů prchal ze země před stařenou, se kterou jednoho dne flirtoval a přivedl ji na mylné myšlenky.

Nejhorší důsledek to má na čtenářovu náklonnost k Sinuhetovi. Jakožto vypravěč je velice sympatický, jeho nostalgie a hořce smutný tón vyprávění dokáží čtenáře pohltit – zde se zcela vyrovná Claudiovi a citovým podbarvením vyprávění jej možná i předčí. Ale jako postava v ději, jako skutečný aktér nabývá Sinuhet obrazu v horších případech idiota, ve středních naivního blázna a jen v těch lepších racionální lidské bytosti. (A pro upřesnění: nejde vůbec o to, že by Sinuhet v průběhu děje dělal chybná či zbabělá rozhodnutí, problém je v tom, že jeho rozhodnutím často chybí vnitřní logika, jako by si řekl, „teď udělám nějakou kravinu, ať se pohneme z místa“). Ztracené sympatie naštěstí znovu získává v závěru knihy, kdy se dostáváme do současnosti, ze které svůj příběh vypráví, a kde se Sinuhet-aktér setkává se Sinuhetem-vypravěčem, proti kterému čtenář žádnou averzi nepociťuje. Zato Claudius, byť koktavý a pajdavý, je čtenářovým miláčkem od začátku do konce.

Nicméně mezi knihami se najdou i dosti podstatné rozdíly – Waltariho snahou není jen suše vykreslit dobu starého Egypta (dávné doby sice evokuje škrobeně starosvětský způsob vyjadřování, ale konání postav je zcela současné – resp. stále stejné), ale hlavně dojít k nějakým obecnějším rysům lidské povahy, lidské společnosti, úvahám o moci či o zhoubném působení ideologií. V tomto ohledu nelze s Claudiem příliš srovnávat, neboť ten tyto ambice nemá, alespoň ne v takové míře.

Celkově bych řekl, že důvod, proč „Egypťan Sinuhet“ není tak skvělý jako „Já, Claudius“ je jednoduše ten, že Graves je lepší spisovatel než Waltari. Ale jak už jsem uvedl hned na začátku, je „Egypťan Sinuhet“ knihou velice hezkou, čtivou, zajímavou a dojemnou, která se nedá nedoporučit. Jen mohla být o něco lepší po maličkých úpravách.