Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Philip Kindred Dick

The Simulacra – 1964

 

Doktor Egon Superb je posledním psychologem, jemuž je povoleno provozovat praxi. Ne však proto, že by měl uspět, ale naopak proto, že má u jistého pacienta selhat. Podle Wildera Pembroka, šéfa národní policie, který má přístup ke stroji času (či něčemu na ten způsob), to tak alespoň má být. Ostatní psychologové byli zrušeni a nahrazeni farmaceutickými prostředky jako výsledek lobby kartelů.

Vince Strikerock prochází bolestným rozchodem se svou ženou Julií, která se navíc krátce na to dá dohromady s jeho starším bratrem Chicem. Pracuje pro obří kartel.

Chic Strikerock pracuje v malé krachující firmě na výrobu simulaker, umělých lidí, uvažuje o emigraci na Mars.

Ian Duncan se trápí, že kvůli špatným výsledkům v relpolových (religiózně-politických) testech přijde o svůj byt v budově Abraham Lincoln, obřím komplexu pro nemanuálně pracující. Jeho snem je dostat se do Bílého domu a předvést před první dámou, Nicole Thibodeaux, s kamarádem Alem duet klasické hudby pro foukací lahve.

Al Miller pracuje ve firmě prodávající rakety na Mars, umožňující únik od pozemské společnosti.

Richard Kongrosian, světoznámý psionický hudebník, trpí psychickými poruchami. Uchyluje se do léčebny, ze které však brzy odchází. Zjišťuje, že jeho psionické schopnosti jsou v podstatě neomezené.

Jim Planck a Nat Flieger se vydávají pro nahrávací společnost získat vystoupení Richarda Kongrosiana. Když jej nenaleznou v jeho domě, rozhodnou se nahrát místní zmutované lidi, postižené důsledky jaderné války a navrácené vývojově kamsi k neandrtálcům.

Bertold Goltz vede neofašistické hnutí proti stávajícímu establishmentu USEA (Spojených států evropsko-amerických). Také má přístup ke stroji času a nejednou se vyskytne přímo v Bílém domě. Zmizí však vždy dříve, než jej kdokoliv stihne zadržet.

Maury Frauenzimmer, majitel malého podniku na výrobu simulaker, musí Chica propustit. V zápětí však získává obří vládní zakázku na výrobu nejdůležitějšího simulakra ze všech – prezidenta USEA (který je nyní označován jako „der Alte“).

Nicole Thibodeaux – či spíše herečka Kate, která je již několikátou Nicole v pořadí, matkou národa, milovanou všemi – řeší problém, zda pomocí stroje času opravit výsledek druhé světové války. Přenese do současnosti (své současnosti, tj. blízké budoucnosti) Hermanna Göringa, aby s ním vyjednala atentát na Hitlera.

Wilder Pembroke, ředitel národní policie, plánuje svržení současného režimu. Když Nicole odejme vůdčímu kartelu zakázku na výrobu simulakra der Alta a předá ji Mauryho podniku, spojí se Pembroke s kartely a plánuje odhalit vládní tajemství a zničit systém v jeho dosavadní podobě.

Současná společnost je totiž založená na zřízení, kdy výše postavení, takzvaní „Ge“, znají tajemství, a nižší, „Be“, tato tajemství neznají. Například přístupná literatura se pak dělí v závislosti na statutu dané osoby. Vládne v podstatě stínová rada, která jedná prostřednictvím postavy Nicole, která se v neoficiální funkci první dámy drží díky neustálé obměně der Altů. Ti jsou sice voleni, ale ve skutečnosti jsou pouze simulakry – loutkami.

Chic chce po propuštění emigrovat, a v prodejně raket Ala Millera se setkává s Kongrosianem. Spřátelí se a chtějí odletět spolu. Na poslední chvíli jsou však zadrženi národní policií, neboť Kongrosian jakožto národní poklad nesmí Zemi opustit.

Ian Duncan nacvičí s Alem hudební číslo a díky drobnému podvodu se simulakrem roztomilého marťanského zvířátka (papoola) se dostanou až do Bílého domu. Vystoupí před Nicole, kterou však papoola, ovládaná na dálku zaměstnavatelem Ala Loony Lukem, napadne. Oběma nešťastníkům je vymazána paměť a Nicole zakročí proti podniku Loony Luka. Ten na poslední chvíli odlétá ze Země a zachraňuje i zmateného Ala s Ianem.

Chic se tak vrací do své práce, která nenadále nabrala nový dech díky der Altovu simulakru. Vince se chce udobřit s bratrem, požaduje však, aby jej dostal do Mauryho firmy. Ukáže se ale, že Vince pracuje jako špión pro svůj kartel a ukradne plány na nového der Alta.

Pembroke využije obou informací, tzv. tajemství („Geheimnis“), jak o Nicole, tak der Altovi, a zveřejní je. Ukazuje se také, že Superba nechal provozovat praxi jen proto, aby se od něj dozvěděl informace o tom, jak ovládat Kongrosiana – oním pacientem, kvůli kterému nebyla Superbova ordinace zavřena, byl sám Pembroke. Mauryho podnik tak opět krachuje. Chic s Julií emigruje na Mars.

Systém se začne hroutit a Pembroke se pokusí o puč. Nicole nechává zastřelit nespolupracujícího Göringa, jehož smrt na současnost však nemá ani minimální vliv. Setkává se s tajnou radou otevřeně – ke svému překvapení zjišťuje, že jejím předsedou je vůdce neofašistů Bertold Goltz. Rada se snaží Nicole předat instrukce, Pembroke však na jednání vpadne a radu nechá popravit.

Pembroke nutí Nicole k veřejnému vystoupení. Setkává se však s hysterickým Kongrosianem, jehož psionické síly se vymkly kontrole a jehož tělo pojímá předměty z okolí, zatímco životně důležité orgány naopak jeho tělo opouští. Kongrosian, zbožňující dlouhá léta Nicole, odmítá uvěřit, že by byla pouhou herečkou (či mu to nevadí), a Nicole posílá pomocí svých sil daleko od Bílého domu, do svého domova. Pembrokovi naopak „ukradne“ několik životně důležitých orgánů.

Nicole se setkává s Kongrosianovou ženou a později také s nahrávacím štábem. Místní „neandrtálci“, překvapivě neaktivní a letargičtí, propuknou v nadšení, když se dozvídají o převratu a následném válečném konfliktu mezi národní policií a armádou. Celou zemi zachvátí chaos a destrukce. Planck a Flieger se dovtípí, že právě na to „neandrtálci“ celou dobu čekali – až se pro ně uvolní místo ve světě. Nicole se chce vrátit do středu dění, Planck s Fliegerem jí to však rozmluví. Teď jim nezbývá než čekat.           

 

Výše uvedený výčet postav a jejich příběhů není zdaleka vyčerpávající. Zdálo by se proto, že kniha musí být buď dlouhá jak „Vojna a mír“, či neskutečně chaotická. A přesto ani jedno není pravdou.

Jednotlivé postavy a jejich příběhy se neustále kříží či málem kříží, přičemž čtenář vždy tápe, zda je dané zkřížení nečekaným štěstím, či osudovou smůlou. Dick však dokáže mumraj postav uvést v soulad s neobvyklou zručností. Čtenář navíc absolutně nemá tušení, která dějová linka je ústřední, ani jak se bude příběh vyvíjet v dalších okamžicích. Už tento fakt dělá ze „Simulaker“ čtení nadmíru svěží a originální.

Problém nepředstavuje ani zdánlivý chaos či „přeplácanost“ sci-fi prvků. Zprvu je to vada – či drobná výtka – která mě napadá vždy tak ve třetině prakticky libovolné Dickovy knihy. Jak by to bylo celé mnohem lepší, kdyby se autor uměl krotit a něco vypustil, pročistil děj a více se soustředil na několik vybraných prvků. Nicméně – což nakonec platí u většiny jeho knih, ale zde snad nejvíce – je právě tato „přeplácanost“ základním kamenem úspěchu.

Nejde totiž vůbec o logičnost scifi prvků či o to, zda určitým způsobem funguje vnitřní logika šílených vynálezů jako stroj času a podobně. Dickovi (narozdíl například od Asimova) totiž nejde vůbec o technické aspekty a jejich promyšlenost, ale o lidské osudy, prokreslenost postav, jejich jednání v bizarním okolním světě. A zde naprosto uspěl. Právě přehršel šílených scifi prvků – jakkoliv to bez vlastní zkušenosti s knihou může znít pochybně – dokáže vtisknout ději zcela všední ráz. Tyto prvky pak neodpoutávají pozornost od postav, ale naopak k nim pozornost ještě více upínají, neboť jejich charakter je snad jediným pevným bodem, jehož se čtenář může zachytit.

S všedností souvisí další přednost knihy – totalitní režim zde není vykreslen nijak násilně či krutě (alespoň v porovnání s např. „1984“). Je však neméně děsivý. Právě jeho všední setrvačnost a otupělost společnosti působí velmi věrohodným dojmem. Rostoucí moc kartelů je také typickým Dickovým prvkem, který se v současnosti nemůže minout účinkem. Alternativní vize blízké budoucnosti je tak nadmíru skličující – v podstatě ji lze přirovnat jako reáliemi opačnou oproti vyobrazení v „Muži z Vysokého zámku“ (vycházejícímu z výhry Německa ve druhé světové válce), ale přesto podobně chmurnou.

„Simulakra“ jsou úžasnou knihou, která sice může odradit svou zdánlivou brakovostí – jako většina Dickových románů – nicméně pod povrchem se jedná o čtení nečekaně silné. Dick dokázal proplétání nesmírného počtu dějových linek přivést k dokonalosti, a výsledkem tak je napínavé a poutavé čtení, kde děj je absolutně nepředvídatelný a postavy se zaryjí čtenáři pod kůži. Co chtít víc.