Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Petronius

Satirikon – Satyricon – Satyricon – 1. století n. l.

 

Hlavní postavou románu je propuštěnec Encolpius. Ten neustále žárlí na svého milence, mladíka Gitona, což je víceméně náplň celého díla. Na začátku Encolpius se svým přítelem Ascyltem navštíví opulentní hostinu u snobského burana Trimalchiona.

Později se však Encolpius s Ascyltem rozhádá kvůli právu na Gitona a zůstává sám, neboť Giton raději odchází s Ascyltem. Později se však Giton k Encolpiovi opět vrací. Prchají spolu na lodi pryč, k jejich neštěstí však loď patří jejich dávnému nepříteli. Nicméně v bouři se loď potopí a oni se zachrání na břehu Krotony, země, kde všichni pasou po dědictví.

Eumolpus, Encolpiův nový průvodce, se zde začne vydávat za bohatého starce, který nemá, komu by odkázal své obří jmění. Důsledkem toho si žijí jako v bavlnce, všichni se Eumolpovi snaží zavděčit a nosí mu dary. Encolpius prožívá smutný románek s krásnou Kirkou; ve chvíli blížící se rozkoše totiž mužsky opakovaně selhává. Nicméně v závěru opět získává své síly v objetí jistého kloučka. Eumolpus v závěru odkazuje své fiktivní jmění těm, co snědí jeho tělo.

 

Mohu rovnou říci, že číst „Satirikon“ pro samotný zážitek z četby smysl nemá. Je to dílo v lepších místech vulgární, v horších vyloženě oplzlé. Navíc vývoj děje jednak není moc logický či záživný sám o sobě, jednak se některé části ani nedochovaly, takže návaznost obrazů je poněkud slabší.

Nicméně z historického hlediska se o dílo zajímavé jistě jedná, jednak samotnou románovou formou, pro toto období nepříliš typickou, jednak vyobrazením života nižších vrstev tehdejší společnosti. Po formální stránce se střídá vyprávění v próze s krátkými básnickými vsuvkami, v nichž se obvykle soustřeďuje vlastní ponaučení a které jsou také z estetického hlediska nejzajímavější, někdy až skoro půvabné. Zmínit si zaslouží také zkazka o vlkodlakovi, což nadšence do mysticismu může potěšit.

„Satirikon“ obsahuje nevybíravý humor, kterému jsem se však i proti své vůli na několika místech musel zasmát. Takových míst je bohužel pomálu – asi tak tři; navíc potenciální narážky na konkrétní osoby tehdejší společnosti už také dnes sotva rozluštíme. Kniha by se dala pojímat jako lascivní parodie na hrdinské eposy, na to je však málo důsledná a epizodicky roztříštěná. Dnešnímu čtenáři se dá doporučit asi toto – chcete-li poznat, zkuste to, ale chcete-li se pobavit, ruce pryč.