Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Friedrich Dürrenmatt

Romulus Veliký – Romulus der Große – Romulus the Great – 1950

 

Zatímco římská říše trpí útoky germánských kmenů, západořímský císař Romulus jen sedí ve svém sídle a pěstuje slepice. Státní kasa zeje prázdnotou, Romulus rozprodává vše, co ještě má jakousi hodnotu a s přehledem sabotuje jakoukoliv šanci na zlepšení současného stavu.

Romulova žena Julia jej zapřísahá, aby zachránil vlast, jinak že zahyne celý svět. Na to Romulus odpovídá, že nezahyne svět, jen oni. Postupně se ukáže, že Romulus ve skutečnosti není tak neschopný, jak se z počátku zdálo – cílem jeho pasivity není záchrana Říma, ale jeho zkáza a trest za násilnosti, jež dlouhou dobu říše páchala.

Romulus klidně vyčkává na smrt z rukou germánských dobyvatelů. Když však dorazí náčelník Odoaker, dochází k paradoxní situaci. Romulus se dožaduje smrti z jeho rukou, aby Řím byl potrestán za minulost, Odoaker se zase chce podvolit Romulovi a Římu, protože se bojí budoucnosti tvořené říší germánskou. Dochází jim, že v iluzorní snaze ovládnout minulost či budoucnost se vzdali vlády nad současností, kterou skutečně ovlivňovat mohli. Romulus je nakonec penzionován.

 

„Romulus Veliký“ je působivá hra situovaná do atraktivního období zániku římské říše. Na rozdíl od většiny autorových děl však má jednu výhodu – konec hlavního hrdiny není tak jasný jako například konec Illův v „Návštěvě staré dámy“ či Herkulův v komedii „Herkules a Augiášův chlév“, takže udrží diváka spíše v napětí.

Na druhou stranu samotné situování příběhu do zániku Říma je dvojsečné – na jednu stranu je tím hra rozhodně mnohem lákavější, na stranu druhou historická fakta jsou zde nepodstatná a často překroucená či úplně smyšlená, takže rozpor mezi historií skutečnou a okolnostmi ve hře trochu podkopává vyznění základních myšlenek hry. S postupem děje, kdy už divák pochytí, kam autor směřuje, je schopný tento rozpor ignorovat, nicméně přesto mám pocit, že situování do nějaké fiktivní země by bylo příhodnější.

S interpretací příběhu je to v tomto případě složitější, z části proto, že v první polovině Romulus „klame“ diváka a svádí ho špatným směrem. Tato část je nezbytně nutná pro vyznění druhé poloviny, takže prvky, které se v ní zdají samoúčelné a nesmyslné, dostanou smysl až v kontextu Romulova plánovitě nesmyslného chování. Jedním ze stěžejních témat je pojem „vlast“, v jejímž jméně konají národy ta největší zvěrstva. Spojit germánské kmeny s budoucí třetí říší také není těžké.

Dále je nutno objasnit Romulovu tragédii. Obětuje sám sebe za to, aby potrestal Řím a nechal zaniknout moc, která napáchala tím více zla, čím větší byla. Když dorazí vykonavatel trestu, Germán Odoaker, oba zjistí, že jejich plány ztroskotaly. Oba čekali, že lidskost světu dodá ten druhý, přestali se soustředit na vlastní činy a doufali ve spásu zvenčí. Závěr se tak dá vyložit jako výzva k aktivnímu zapojení každého jedince, aby učinil svět lepším.

„Romulus Veliký“ na mě hluboce zapůsobil, a to i přes několik výše zmíněných sporných prvků. Dürrenmatt opět vede diváka k zamyšlení a varuje ho. Dle mého sice napsal i lepší hry, přesto však si ani tato nezaslouží zapadnout.