Jason Schreier
Blood, Sweat,
and Pixels: The Triumphant, Turbulent Stories Behind How Video Games
Are Made – 2017
„Blood,
Sweat, and Pixels“ je kniha o tvorbě videoher. Trnité, náročné,
vysilující a nejisté, přesto hypnoticky návykové a opojné profesi.
Jason Schreier je herní novinář, který poctivě prováděl rozhovory s
desítkami herních vývojářů, z nichž pak poskládal úžasný obraz toho,
jak naše oblíbené hry vznikají.
Schreier přitom zvolil i chytrý vzorek her, kdy se může věnovat jak
v podstatě garážovému vývoji týmů o pár lidech (Stardew Valley,
Shovel Knight), přes středně velké produkce (Pillars of Eternity,
Halo Wars) až po ty největší AAA tituly (Uncharted 4, Diablo III,
Dragon Age: Inquisition, Destiny, Witcher 3).
Velmi zajímavou (snad i nejzajímavější) tečkou je kapitola o Star
Wars 1313, hře, co nikdy nevyšla. Přitom zazářila na E3, herní média
o demu psala v superlativech, a přesto shodou okolností produkce
stagnovala, až byla nakonec zcela zrušena.
Pokud vás počítačové hry aspoň trochu zajímají, s „Blood, Sweat, and
Pixels“ nemůžete šlápnout vedle. Knize není téměř co vytknout –
osobně bych snad uvítal trochu více kontextu a pojítek mezi
kapitolami, ale to už vážně hledám mušky s vypětím všech sil.
Obraz herní
produkce je opravdu něco fascinujícího – v prvé řadě tím, jak žádné
ze studií, ať už velké, nebo malé, není schopné tvořit s nějakým
řádem. Prakticky všude panuje chaos, vše se několikrát předělává,
finišuje na poslední chvíli... a někdy z toho i tak vzniknou
nejlepší hry všech dob.