Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Henrik Ibsen

Peer Gynt – Peer Gynt – Peer Gynt – 1867

 

Na počátku hry je Peer Gynt ještě mladíček, který bloumá od ničeho k ničemu, sní o tom, jak by se stal císařem, ale při tom je jen vesnickým exotem. Jeho charakter, který se v průběhu hry vyhrocuje, ale z principu nemění, je založen na polovičatosti, neschopnosti zůstat pevně u svého cíle a něco (co teprve všechno jako Brand) mu obětovat.

Peer není zlý a je schopný cítit, přesto vždy vítězí jeho strach něčemu se upsat, za něco být zodpovědný. V horách se setkává s trolím králem, jehož heslo „sám sobě stač“ Peer Gynt ctí více než lidské „sám sebou buď“. Je egoistou, jehož starost o sebe sama nabývá za všech situací vrchu.

V rodné vísce se do Peera osudově zamiluje nevinná dívka Solveig. Když je Peer vyhnán z vesnice, následuje jej do jeho skromné chatrče v horách, kde chce sdílet jeho osud. Peer ji má rád, ale bojí se, že by jí nedovedl dát to, co by zasloužila, že by ji svou vlastní přítomností zkazil; zároveň je ale také stále zbabělý a neschopný se vázat. Odjíždí proto z Norska do světa.

Čtvrté jednání popisuje téměř fantasmagorickými výstupy Peerovy zážitky ve světě. Je to rozhodně nejslabší a nejrozvleklejší část hry – dokonce se v divadelních inscenacích často vynechává, protože nic podstatnějšího pro děj v ní ani není. Z Peera se zde stává bezpáteřní obchodník s čímkoliv, co vynese, ovšem s ničím, co by jej pošpinilo až příliš – ani špatnosti se není schopen zavázat. Snaží se utvrzovat v tom, že je sám sebou tím, že je stále stejným polovičatým Peerem, což ovšem, jak se později ukáže, je jen šizení sebe sama, ne řešení.

V posledním jednání se vrací už jako stařík zpět do rodného kraje. Setkává se zde s postavou Knoflíkaře, který jej chce přetavit, protože nebyl plnohodnotnou duší, nebyl sám sebou, nedokázal si vybrat vlastní polohu. Peer se brání, že vždy byl sám sebou, trolí král mu však dokazuje, že byl trolem, ne člověkem. Dále se zkouší vymanit z hrůzné představy přetavení raději zatracením, ale ani satan o něj nejeví zájem – jeho hříchy jsou příliš malé. Poslední naději Peerovi poskytne Solveig, která na něj stále s láskou čeká. Skryje se jí do klína, ona jej konejší a zpívá mu ukolébavku. Knoflíkář na závěr prohlašuje, že se setkají na příští křižovatce, kde se uvidí.

 

„Peer Gynt“ je hra o něco mladší než „Brand“, se kterou tvoří propletený celek. Obě se věnují stejným tématům, jen s jiným přístupem – Brand se oddává věci vždy jen úplně, Peer vždy napůl. Ani jeden nejsou hrdiny v tom pravém smyslu, ale ani zavrženíhodnými padouchy.

Stejně jako „Brand“ je i „Peer Gynt“ veršovaný, byť trochu volněji. Co do celkového dojmu je také zábavnější a pohádkovější, ale především působivější. Zatímco „Brand“ je smyšlený ideál jednoznačnosti, Peerova filozofie šedivého človíčka je až děsivě reálná. Peer je mnohem ztotožnitelnější a pochopitelnější – a už tento samotný fakt trochu děsí. V souladu s tím jde i konstatování trolího krále, že jeho potomci se mezi lidmi množí jak houby po dešti.

Ani v tomto případě se Ibsen nevyhnul jisté přeplácanosti, která jde v tomto případě naštěstí lehko odstranit vypuštěním nezáživného čtvrtého jednání. Celek pak působí těsněji a provázaněji, aniž by ztratil cokoliv ze své podstaty.

Na rozdíl od Branda, který v závěru hry umírá pod lavinou, je Peerův konec mlhavější – můžeme se domnívat, že v poslední scéně zemře, stejně jako že bude žit dále. Ne že by to bylo ale tak podstatné. Především má ještě jiskřičku naděje, ještě má šanci něčím být díky lásce k Solveig. To, že ještě není přetaven, je jistou nadějí i pro společnost samotnou, že nikdy není pozdě na zlepšení.

V souvislosti s tím je také nutno poukázat na úmyslnou nejednoznačnost i dalších scén, nejen samotného konce, které jsou otevřeny různým interpretacím. Je to záměrné, neboť Ibsen nechce, aby jeho hra vyzněla pouze jako mravoučná teze, nýbrž aby přiměla diváka k zamyšlení a utvoření vlastního úsudku, který zapůsobí daleko hlouběji. Na druhou stranu to ale také nechává příběh poněkud rozmlžený a nedokončený, což může působit v krajním případě až jako jisté šarlatánství, kde umělec natřásá oponu a slibuje hory doly, ale vytáhnout ji nemůže, protože za ní nic není. To, co bychom tam však měli nalézt, si musíme sami vymyslet – a to je cílem hry. Pokud se podílet nechcete a čekáte jen na jednoznačné ponaučení, které vám autor předestře, zde jej raději nehledejte. Pozoruhodné dílo, které se ke klasické literatuře řadí plným právem.