Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Dan Brown

Origin – 2017

 

            Robert Langdon se vrací na scénu, tentokrát ve Španělsku. Zajde do galerie, kde se jeho vědátorský kamarád Edmond (nápadně připomínající Elona Muska) chystá světu odhalit, že náboženství je blbost. A co čert nechtěl, zrovna to koupí kulkou mezi oči, a prezentace, která měla otřást světem, je tak přerušena.

            Edmond naštěstí vynalezl také umělou inteligenci Winstona, který provádí Langdona „spletitou“ sítí indicií k tomu, aby nalezl heslo ke znovuspuštění prezentace. Protože Edmond sice použil heslo, co má 42 (či kolik) znaků, ale také všude kolem trousil stopy, co že to za literární klenot jako heslo použil. Logické.

            No a Langdon to heslo nakonec najde (pár scének s nájemnými vrahy, pár mrtvol a modelkovitý doprovod v osobě budoucí královny Španělska jsou již samozřejmostí), prezentaci spustí a vlastně se dozvíte, že život vznikne z ničeho tak trochu samovolně. Což vás zrovna ze židle nezvedne a s (ne)existencí boha to má společného asi tolik jako předpověď počasí s receptem na guláš. Závěrečné trapno ještě korunuje „nečekané“ odhalení, že nájemného vraha najal Winston, aby svého stvořitele odpravil co nejmediálnějším způsobem, a přitáhl tak větší pozornost k jeho světoborné prezentaci.

 

            Ano, z řádků výše ukapává znechucení po litrech. Origin je totiž debilní. Ze začátku ještě takovým tím roztomilým způsobem, ale čím více knihou postupujete a zjišťujete, že tohle není drobná hříčka, ale nosná a jediná linka knihy, kde se neděje vůbec nic, debilita nabírá netušených výšin.

            Brown není úžasný literát. Ani to po něm snad nikdo nechce. A napsal knihy, které mě vlastně celkem bavily. Je tak až s podivem, že sám nechápe vlastní žánr. Dobrodružství Langdona fungují jako akční průvodce po turistických místech a profláklých historických událostech. Ani v jedné knize nebyl sice Brown schopný skutečně použít historii, hledat poklad kohokoliv, relikvie čehokoliv, jen čáral hesla na obrazy v galeriích. Ale aspoň nebyl tak pitomý, aby aspoň efektně nehartusil historickými kulisami.

            V Originu se však s chutí pustil do něčeho, co mu nikdy nešlo, a to do technothrilleru (Michael Crichton se musí obracet v hrobě děsem). Přitom samotná zápletka až tak pitomá není. Problém je, že si řeknete po 20 stranách „ok, tak tohle je to okaté řešení, copak asi přijde za zvrat“. Ale Brown si dalších pár stovek stran jede nudné pátrání po ničem a pořád si asi myslí, že vám jeho odhalení vůbec nedošlo. A pak to na vás vybalí. A vy si pomyslíte jen jediné – debil.

            Nedá se to ani dostkrát zopakovat, Origin je prostě esencí debility. Ovšem nikoliv v zábavné formě béčkového filmu, ale debility okázale nabubřelé. Pozitiva kniha nějaká má, Brownův styl je jednoduchý až primitivní, ale nedá se mu upřít svižná čtivost; rozvážný úvod vás také možná na chvilku zaháčkuje a Winstonova vševědoucnost je také podmanivá. O to bolestivější je pak propad, který prohlubuje dosavadní dno celé Brownovy tvorby.