Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Václav Havel

Odcházení – 2007

 

Havel ve své zatím poslední hře čerpá hodně z vlastních zkušeností, dále pak bohatě využívá motivů z Čechovova „Višňového sadu“ a Shakespearova „Krále Leara“. Děj hry není příliš složitý, dá se shrnout do několika vět.

Bývalý kancléř Rieger se loučí se svým úřadem, vrací úřední majetek a navíc mu hrozí, že se bude muset vystěhovat z vládní vily. Ambiciózní politik Klein mu nabídne dohodu – když jej Rieger podpoří, nechá ho ve vile bydlet. Rieger se k tomu však moc nemá a nakonec je vystěhován na venkov. V závěru se však nechává zlomit a přijímá místo poradce Kleinova poradce, které ještě v alibistickém projevu vychválí.

 

Příběh samotný tedy není nijak nabytý událostmi, více tu záleží na drobných detailech a především celkové atmosféře. Havel se věnuje mimo jiné bulvárnímu tisku či prázdným politickým deklamacím – Klein přebírá Riegerovy teze, které jsou v jeho podání ještě prázdnější.

Využití „Višňového sadu“ byl rozhodně dobrý nápad, zlomyslně bych dokonce mohl poznamenat, že „Odcházení“ je verze „Višňového sadu“, kde se aspoň něco děje. Na druhou stranu „Král Lear“ už tak dobře využit není, navíc hra tak působí trochu slepovaně a nepůvodně.

Havel do děje vstupuje v podobě autorského hlasu, který kárá herce, aby nepřehrávali, a ironicky komentuje své tvůrčí úsilí. Tento prvek do děje vnáší velmi příjemný humor, bez nějž by hra byla poloviční.

„Odcházení“ je srozumitelnější a obecně stravitelnější než většina Havlových her, tedy by mohla být skutečně úspěšná. Námět je poutavý, styl profesionální, nicméně do výjimečnosti hře ještě trochu chybí. Ale nadstandardní kousek to je zcela určitě.