Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Isaac Asimov

Ocelové jeskyně – The Caves of Steel – 1953

 

            Elijah Baley dostává za úkol vyšetřit vraždu, která byla spáchána ve Spacetownu, jakési osadě kolonizátorů vesmíru na planetě Zemi. Obyčejní pozemšťané nemají cizáky v lásce, stejně jako nesnáší roboty, kteří okrádají poctivé zaměstnance o pracovní pozice.

            Země trpí přelidněním a lidé se již dávno stáhli do obřích, ryze funkcionalistických megaměst, připomínajících principem mraveniště a vzhledem obří kovové jeskyně. Peníze ztratily smysl, nicméně výhody, které lidé mohou čerpat v závislosti na svém postavení, fungují celkem podobně. Populací se také šíří vlna nostalgických hnutí hlásajících (bohužel nereálný) návrat k půdě a životu pod širým nebem.

            Vesmírné kolonie také ovšem nevzkvétají. Jsou pravým opakem Země – kyne zde individualismus, počet obyvatel je zanedbatelný, délka života se prodlužuje, imunita vůči chorobám všech ostatních světů je však mizivá. Roboti jsou zde váženi, nicméně i zdejší elita chápe, že civilizace jako taková stagnuje a začíná uvadat. Vysoká životní úroveň spolu s enormní hodnotou jednotlivce brání odvážné kolonizaci dalších světů. Jako jedinou možnou cestu vidí zdejší vědci další kolonizování vesmírných světů vedené ze Země, která se však zakopává ve svých megaměstech a také ztrácí potenciál k dalšímu rozpínání.

            Baley dostává jako partnera robota Daneela Oliwava. Přes počáteční nedůvěru se k velmi pokročilému a inteligentnímu modelu začne chovat téměř přátelsky. Co se týče samotného případu, byl zabit důležitý vědec, který Daneela zkonstruoval a který prosazoval právě další kolonizaci ze Země za přispění robotů. Daneel měl zkoumat na Zemi způsob života a hledat potenciál obyvatelstva svůj původní svět opustit.

            Baley přes několik neúspěšných pokusů o odhalení konspirací dospívá k závěru, že vědce zabil Baleyho vlastní nadřízený, který si vědce tragicky spletl s Daneelem, jež byl vytvořen v podobě svého stvořitele. Baleyho nadřízeny chtěl totiž Daneela zničit, aby plány s další kolonizací skončily neúspěchem, jelikož byl přesvědčením nostalgik. Podstatnější však je, že Daneel objevuje paradoxně v rámci nostalgických hnutí tendenci k další kolonizaci a naději k rozvoji lidské civilizace ve vesmíru.

 

            Kniha začíná na Asimova v netypickém duchu. Zdůrazněna je psychologická, osobní linie, atmosféra je spíše dystopická, pochmurná a nejednoznačná – ačkoliv z principu jde vše od desíti k pěti, samy hlavní postavy si svého tradičního způsobu života váží a i ve čtenáři budí sympatie se zajetým pozemským způsobem života. Jsou na cestě do pekla a nenechají si ji vzít, protože je to jejich cesta. Zde se vypravěčský styl blíží dílům P. K. Dicka a nezbývá než obvykle technickému Asimovovi aplaudovat.

            S dalším vývojem zabředne sice děj opět do celosvětových a celogalaktických hybných sil, nicméně podtext, který je nastolen úvodem, se knihou příjemně line a dodává tolik potřebnou hloubku pro scifi prvky, které by jinak mohly působit naivně či směšně.

Detektivní a osobní linie již zůstávají spíše na pozadí, a když konečně k odhalení pachatele dojde, vlastně už to čtenáře ani moc nezajímá. Nicméně přesto je celkový dojem velice pozitivní a jako svižná, zábavná scifi jednohubka s jistým přesahem poslouží „Caves of Steel“ výborně.