Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Umberto Eco

Nulté číslo – Numero Zero – 2015

 

            Časopis Zítřek je v přípravě, redakce pilně pracuje na takzvaných nultých číslech (v podstatě jde o vzorek, jak by měl jednou časopis vypadat v ostrém provozu), nicméně cílem vydavatele není úspěch u čtenářů, ale naopak jakési vydírání vyšších kruhů, které ochotně zaplatí za to, aby periodikum nikdy světlo světa nespatřilo.

            Hlavní hrdina a vypravěč knihy je šéfredaktorem tohoto magazínu; je však spíše pozorovatelem než hybatelem děje. Jeden z redaktorů začne pracovat na konspirační teorii, která stojí na tom, že Mussolini nebyl zabit, ale ve skutečnosti byl zavražděn jeho dvojník. Od té doby údajně spřádaly tajné služby plány na jeho návrat.

            Jakkoliv se může zdát tato konspirace jako pouhé blouznění šílence, je redaktor záhy zavražděn a hrdina knihy se v paranoidním záchvatu stahuje do ústraní. V televizi však brzy nato proběhne dokument, kde je prezentována valná část konspirační teorie, aniž by vzbudila sebemenší zájem veřejnosti. Život se tak vrací do normálu.

 

            „Nulté číslo“ je prezentováno jako nový román Umberta Eca, ale to je spíše trik, kterým se nenechte oklamat. Román je velmi silné slovo, řekněme raději novela. A to ještě novela dosti specifická, spíše hříčka pojící dohromady pár nesourodých prvků než soběstačné a cílevědomé dílo.

            Námět ve zkratce připomíná „Foucaultovo kyvadlo“ – ale opravdu jen ve zkratce. Tam, kde byly v „Kyvadle“ krásně vykreslené historické události spojovány do fantastických konspirací a byly spíše jen propojovány kostrou příběhu ze současnosti, je „Nulté číslo“ úplným opakem. Jde o satirické epizodky kritizující úroveň současné novinařiny a vlastně i společnosti jako takové, horko těžko slepené dohromady parafrází již jednou použitého příběhu a okořeněné nezáživnou konspirační teorií zmatlanou během pěti minut. Věřím, že italského čtenáře znalého místních reálií dokáže tato fabulace zaujmout o něco více, ale pro ostatní jde spíše o kulometný výčet neznámých jmen.

            Pokud vám výše uvedené přesto nevadí, dostanete opět jazykově vytříbené počtení, tentokrát dokonce v kvapném (až překotném) tempu. Celkově tedy příjemná kniha s pár vtipnými nápady, ale v porovnání s „Foucaultovým kyvadlem“ velmi chudý příbuzný. A to i v prvém případě by mohl být výsledek lepší, pokud by se Eco více věnoval učesání dějové kostry – zápletka je zde až příliš viditelně podřízena společenské satiře, než aby naopak kritika vyvěrala z příběhu. A to jednoduše není dobře.