Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Píseň o Nibelunzích – Nibelungenlied – The Song of the Nibelungs – počátek 13. století

 

Nizozemský rek Siegfried svolí pomoci burgundskému králi Guntherovi lstí získat za ženu islandskou královnu Brunhildu. Siegfried se vydává za Guntherova leníka a potají mu pomůže Brunhildu porazit ve třech soubojích a získat její ruku. To však má později tragické následky.

Siegfried se později ožení s Guntherovou sestrou Kriemhildou, krásnou a vznešenou paní. Brunhilda, která považuje tento svazek za nerovnocenný, neboť stále pokládá Siefrieda za Guntherova poddaného, Kriemhildu lituje a kritizuje toto rozhodnutí. Kriemhilda je tímto velice dotčena a Brunhildu veřejně potupí.

Brunhilda usiluje o pomstu a díky rytíři Hagenovi se jí to také podaří. Ačkoliv je Siegfried prototypem hrdiny, Hagen jej napadne zrádně zezadu a usmrtí. Přivlastní si též jeho poklad, který později schová na dno Rýna.

Kriemhilda baží po pomstě Hagenovi za smrt manžela a ukradení pokladu (Brunhilda zde z děje v podstatě již mizí), čeká však na vhodné podmínky. Provdá se za hunského krále Etzela a pozve své bratry a Hagena na královský dvůr. Tam jsou napadeni a po lítém boji nakonec přemoženi. Kriemhilda popraví svého bratra Gunthera, a když jí Hagen odmítne vyzradit místo, kam ukryl poklad, popraví i jeho. Etzelovi rytíři však kruté a nešlechetné chování Kriemhildy nevydrží, a tak je posléze zabita i ona.

(Označení „Nibelungové“ se nejprve vztahuje na strážce bájného pokladu, později však na Burgunďany obecně.)

 

„Píseň o Nibelunzích“ je překvapivě zábavné a svižné čtení, byť náročností a ražením by se dalo zařadit kamsi mezi pohádky Boženy Němcové a libovolný film s Arnoldem Schwarzeneggerem.

První polovina knihy, kde dochází k tragickému konci Siegfrieda, je pohádkovější a jednodušší, na druhou stranu rozhodně půvabnější. Ve druhé naopak dochází k jistému odklonu od „pouhých“ hrdinských supervýkonů k morálním dilematům, konfliktu povinnosti jak k panovníkovi na straně jedné, tak k přátelům či dámě na straně druhé.

Logika vývoje příběhu je však poněkud pochybná – na díle je znát, že vzniklo spojením dvou původně samostatných legend. Přesto však jejich spojení mohlo být citlivější. Motivace postav a postavení zápletky na drobné urážce může zavádět až – k pravděpodobně nechtěnému – zesměšnění a kritice dvorské cti.

Vůči čtenáři je také poněkud nespravedlivé, že ačkoliv první části vévodí achillovský nadčlověk Siegfried, ke kterému nepojmout sympatie je prakticky nemožné, tak v druhé polovině se do role nejkladnějšího hrdiny všech dob přetváří – ač poněkud démonický – Hagen, slizký a bezectný vrah z první části.

Nicméně i přes mnohé výtky „Píseň o Nibelunzích“ má smysl číst – je to jak příjemně odpočinkové čtení, tak seznámení s velice starou literaturou.