Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Philip Kindred Dick

Neteleportovaný muž – The Unteleported Man – 1964

 

            Příběh knihy se odehrává v nedaleké budoucnosti, kdy lidstvo začalo skutečně dobývat – tedy i kolonizovat – vesmír. Rozvíjející se hyperprostorovou dopravu však náhle prakticky zničí objev teleportu. Ten dokáže člověka přenést na Velrybí tlamu, jedinou dosud objevenou planetu, která je pro člověka skutečně vhodná, během patnácti minut. Tradičním způsobem by tato cesta trvala osmnáct let.

            Problém však je, že teleport funguje pouze jednosměrně. I tak proudí z přelidněné Země miliony osadníků. Titulní postava knihy, dědic zadluženého dopravního impéria, se rozhodne před věřiteli utéct a na Velrybí tlamu doletět postaru, protože teleportu nevěří a chce dokázat, že se jedná o podvod. Vzbudí tak hlubší zájem v Matsonovi, majiteli bezpečnostní agentury Lies Inc., který se dovtípí, že nadšené zprávy z kolonie jsou podvržené.

            Ačkoliv nemá Matson ani ponětí, co jej čeká, doufá, že se mu podaří kolonii dobýt a ovládnout. Tvrdě však narazí – místo harmonické agrární společnosti prezentované médii se objeví mezi kasárnami, kde se ze všech přistěhovalců stávají součásti válečného stroje. Matsonova hrstka agentů nemá proti milionové armádě sebemenší šanci, podaří se jim však kontaktovat zemi a sdělit OSN skutečný stav věci, čímž rozpoutají skutečný boj.

 

„Neteleportovaný muž“ se od ostatních Dickových děl liší především překotně zběsilým tempem, které sice čtenáře nenechá vydechnout, ale ani přemýšlet či docenit nápady a situace v knize obsažené. (Dick si toho byl zjevně vědom, protože začal knihu přepracovávat; zemřel však dříve, než stihl práci dokončit. Přesto tato rozšířená verze vyšla, a pokud se mi ji podaří sehnat, určitě si ji přečtu.)

Takto musím konstatovat, že „Neteleportovaný muž“ působí jaksi nedokončeně a nevypointovaně, mnohé příběhové linie končí jaksi v prázdnu, bez vyvrcholení, které příběh na začátku slibuje. V podstatě se dá říci, že ty typicky dickovské výjevy, ze kterých někdy až mrazí, zůstaly tentokráte jaksi mimo knihu samu. (Teď by jistě někdo mohl zvolat „Jaký to umělec!“, ale v tomto případě je to skutečně pouze nedodělanost.) Přes to všechno je však kniha poutavá a rozhodně nechci tvrdit, že je to vyložený propadák. Ale mohlo být lépe.