David Weiss
Nahý jsem přišel
na svět – Naked Came I – 1963
Kniha je z
principu románovým životopisem pojednávajícím o Augustu Rodinovi,
jednom z nejslavnějších sochařů všech dob. A to jak o jeho životě
osobním, tak o tvorbě jeho nejzásadnějších děl.
V první části je
Auguste dítětem bez vloh prakticky pro cokoliv, jen s obsedantní
potřebou stále něco čárat. Jeho otec je z něj zklamaný, a dětství
tak není pro Augusta úplně veselé. Podaří se mu však dostat na
státní školu pro umělce, kde se jej ujme mistr Lecoq, který v
Augustovi odhalí talent a i do budoucna je pro něj jakousi vůdčí
osobností.
Auguste se sice
nikdy nedostane na akademii krásných umění, ale začne sám tvořit,
najde si družku/služku Rose (či spíš ona jeho), která mu ze začátku
stojí modelem pro jeho první díla, postupně se zlepšuje, a i když je
ze začátku oficiální kritikou pronásledován, i to se relativně brzy
změní. Již za svého života je pak Auguste prohlášen „národním
pokladem“.
V osobním životě
dominuje zvláštní, spíše jednostranný vztah s Rose, četné milenecké
vztahy, které jsou snad pro Augustovu tvorbu nezbytné, a také
zklamání z jediného umělcova syna, z něhož se vyklube budižkničemu a
alkoholik. V závěru svého životu Rodin odkáže své dílo státu a
usiluje o zřízení muzea, kde by tato díla byla po jeho smrti
vystavena.
„Nahý jsem
přišel na svět“ je sice vcelku dlouhá, ale také dobře čtivá kniha.
Čtenář od ní dostane, co by tak od beletrizované biografie čekal,
tedy v informační rovině se dozví dost o umělci i jeho
nejvýznačnějších dílech, procesu tvorby, jeho vztazích a
současnících.
Na druhou stranu
v rovině umělecké nemohu říci, že bych byl z knihy příliš nadšen.
Vlastně na ní není nic vyloženě špatného, ale působí velmi řemeslným
dojmem, styl je všední až průměrný (což je vzhledem k látce, která
se probírá, trochu škoda, jelikož výsledný efekt pak není zdaleka
tak jímavý jako např. u „Kamene a bolesti“, kde Michelangelovo
zápolení a proces tvorby mají úplně jinou hloubku) a postavy jsou
poněkud ploché, vlastně nemají opravdovou motivaci, jen myslí a
konají v rámci předem vytyčených mantinelů, stále stejně, bez
překvapení a občas také bez logických důvodů.
Je však otázka,
do jaké míry je toto poplatné snaze co nejvíce se přiblížit realitě
Rodinova života – je možné, že jeho romantické vztahy byly opravdu
tak bez dynamiky, na rohu ulice narazil na bláznivě oddanou
vesničanku, která mu do konce život bude sloužit, ač se k ní bude
chovat jako k hadru atp. – nicméně četba je to pak místy trochu
iritující.
Ačkoliv jsem
výše spíše kritizoval, celkový dojem je přesto dobrý a kniha boduje
jednoduše tím, že se z ní čtenář dozví dost o životě a díle Augusta
Rodina, což jí nikdo neodpáře. Pokud se však na ni budeme dívat jako
na samostatné literární dílo, jedná se dle mého názoru jen o velmi
lehký nadprůměr.