Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Philip Kindred Dick

Dr. Krvemsta aneb Jak se nám vedlo po bombě – Dr. Bloodmoney, or How We Got Along After the Bomb – 1965

 

V blízké budoucnosti je svět rozbombardován a civilizace – či spíše její zbytky – se nejistě staví znovu na nohy. Lidské komunity jsou od sebe izolované, jediný kontakt obstarává astronaut Walt Dangerfield, který měl v době katastrofy odcestovat do vesmíru, a tak uvázl na oběžné dráze. Ze svého satelitu den co den vysílá dolů na zem hudbu, své postřehy či předčítání ze světové klasiky.

Děj knihy není příliš výrazný a jednolitý, jedná se spíše o souběh drobných epizod. Hlavní linka se váže k fyziku Bluthgeldovi, který chybným propočtem způsobil první atomové katastrofy; poté byl veřejně nenáviděn, což jej přivedlo v podstatě na pokraj šílenství spojeného s megalomanií.

Bluthgeld se po celosvětové katastrofě skrývá v utajení a zdá se, že i za tuto si klade vinu. Domnívá se, že má nadpřirozené síly, které ve chvíli, kdy se cítí ohrožen, chce uvést v pohyb a zničit svět pro jistotu znovu.

Katastrofy stvořily mutanty všeho druhu – jedním z nich je Hoppy, chudák bez nohou a rukou, odkázaný na svůj mechanizovaný vozíček, kterého Bluthgeldův první přehmat na druhou stranu obdařil telekinetickými silami. Pomstychtivost vůči „normálním“ lidem v něm pomalu bublá; je to sice on, kdo Bluthgelda zneškodní (byť není jasné, zda skutečně nějaké síly měl, či šlo jen o Hoppyho zručnou manipulaci), ale začne také s dětskou krutostí celou venkovskou komunitu tyranizovat.

Hoppy usiluje též o ovládnutí satelitu Walta Dangerfielda, což se mu na krátkou dobu podaří. Záhy je však zneškodněn jiným mutantem a další katastrofa je snad o něco oddálena.

 

„Dr. Krvemsta“ mezi typické Dickovy romány rozhodně nepatří. V prvé řadě je vážnější. Ačkoliv obsahuje stejně – či možná ještě více – bizarní představy vědeckofantastických hrůz, chybí jim obvyklá sebeironičnost či grotesknost a vlastně o ně ani moc nejde. Též příběh samotný zde hraje menší roli než je obvyklé.

Vyznění knihy je postaveno na obnažení lidské podstaty v nehostinném postapokalyptickém světě. A to jak toho dobrého, tak zlého – nicméně nejde o ploché moralizování, tyto postřehy se odehrávají spíše mimoděk, v detailech. Ačkoliv prostředí románu je dosti chmurné, autorova víra v převahu těch dobrých stránek (pospolitost, solidarita, zájem o umění či „obyčejná“ podnikavost) dělá z knihy čtení v podstatě optimistické.

Upozadění příběhu má svá úskalí – jednak je vyústění knihy poněkud nevýrazné, jednak to, co z příběhu zbylo, občas lehce skřípe a celek pak působí koncepčně chaoticky. Na druhou stranu některé nápady jsou skutečně působivé – osamělost Dangerfielda na orbitě má v sobě něco až poetického. Velkým plusem je též Dickův svižný a čtivý styl.

Je těžké knihu někomu doporučit. Fanouškům P. K. Dicka ano, to je samozřejmost. Pro ostatní bude pravděpodobně lepší začít u přístupnější Dickovy knihy – nicméně pokud chcete experimentovat s netradiční sci-fi, je dobrou volbou jakýkoliv Dickův román.