Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Zdena Frýbová

Malinkatý kretén – 1993

 

Kniha je koncipována jako humoristický román o ženě se dvěma skotskými teriéry, místy prokládaný názory na soudobé politické dění a (bohužel) vlastně názory naprosto na všechno. Hrdinkou knihy je spisovatelka Ela, které její manžel Oldřich oznámí, že se chce rozvést. Pro ni to však místo rány je spíše vysvobození a impulz do života.

Se svými psy se navíc dokáže „dohovořit“, respektive přisuzovat jim myšlenky a určité styly projevu. V podstatě nejde o nic jiného než o jakési hrátky s přemýšlením a svědomím, skutečně se nemusíte bát nějaké surrealistické pohádky či béčkového hororu. Tento prvek je ze začátku příjemný a obohacující, nicméně postupem času se ohraje a začne až trochu otravovat. To je ovšem spíše vada toho, že psi toho často moc neříkají obsahem, jen pomáhají nahrávat vypravěčce na vtipy – to funguje, dokud jsou vtipy zábavné; když ochabnou, stane se otravnou i samotná technika.

Nicméně zpět k příběhu. Jak už bylo řečeno, Ela má dva psy – Andrýska a Ronánka. Andrýsek je paličatý, povznesený intelektuál, Rony ješitný, šišlavý spratek. Paničku neposlouchají, neboť příkazy berou spíše jako návrhy či prosby (tento komentář je bohužel čtenáři otlučen o hlavu několikrát). Vycvičit je nedokáže, neboť Andrýsek je vznešený od přírody a tvrdí, že o Ronyho se postará sám, když je třeba, a tak jej brání, když ho chce Ela trestat. Toto schéma se opakuje v knize do aleluja a postupně mě začalo vyloženě dožírat. Autorka je buď senilní, nebo považuje za senilní své čtenáře. Opakování bez invence či sebemenší obměny skutečně vtipnosti neprospívá.

Nepříliš obsažný příběh tedy začíná rozvodem. Ela si užívá svobody, žije tak, jak jí to vyhovuje, nicméně Oldřich do jejího života stále trochu zasahuje. Začne chodit s chronicky hypochondrickou Květou, které navíc pořídí psa jak tele, jehož se nebohá Květa k smrti bojí. Díky Elině nekonečné moudrosti se však i tuto nesnáz podaří vyřešit.

V průběhu celé knihy se přátelé Elu snaží zatáhnout do politického života. Schůzování těchto stran a pseudostran skýtá neomezený prostor pro glosování politiky i nejlepší humorné výstupy celé knihy.

Vzhledem k tomu, že příběh zjevně nevydal na tolik stran, kolik si autorka slibovala, je do knihy vsunuto velice nudné intermezzo s výletem do Beskyd. Zde humor – alespoň inteligentní – zcela absentuje, zato se tu zjevně má ženské srdce tetelit nad nezvladatelným spratkem Sašíkem. Těžiště beskydské vsuvky spočívá v mírně detektivní a psychologické zápletce s narušeným dítětem, které svou mladší sestřičku zavře do kufru auta a celý hotel i s policií po ztracené chudince pátrá. Rozmluvy Ely a policejního komisaře jsou někdy až k smíchu; nicméně druhotně, neúmyslně. Svou pitomostí a strojeností jako by kopírovaly rozhovor dětí hrajících si na policisty a na zloděje.

 

Jak je jistě patrné už z popisu příběhu, kde jsem se neubránil několika kritickým komentářům, kniha mě příliš nenadchla. Předem bych chtěl říci, že nejsem tak naivní, abych na ni kladl nároky jako na romány od Umberta Eca. To vážně ne. Jde jen o odpočinkovou, zábavnou četbu – a i v tom ohledu mám bohužel hodně co vytknout.

První, nepříliš zásadní věcí pro tento žánr je vypravěčský styl. Působí průměrně, místy až amatérsky, kvůli jazykové pestrosti a libozvučnosti si knihu určitě nekupujte. Vážným problémem se toto stane ve chvíli, kdy knize dojde tempo; tam už si nenápaditosti a mechaničnosti projevu budete bolestně všímat.

Dále také autorčiny spisovatelské kvality nestačí na vážnější témata, do kterých se pouští – politiku zvládá lehce, ale charakterové sondy už působí ploše až naivně. Poslední výtka v tomto ohledu směřuje k některým infantilním slovům, která mě postupem času začala tak vytáčet, že jestli je přede mnou někdo vysloví, bez milosti ho prohodím oknem. Konkrétně se jedná o hrůzy typu „chlapínkové“ či „kecánkovat“ nebo zkomoleniny jmen jako „Kikina“ a „Sašík“.

Co je otázkou vkusu a sympatií (a dost možná i pohlaví), je samotná osoba vypravěčky. Svým všeznalým, blahosklonně arogantním přístupem dost možná bude nejednoho čtenáře iritovat. Například v líčení některých lidí jako výborných, vzdělaných, schopných a nesobecky obětavých, kteří se náhodou shodují všichni v tom, že mají strašně rádi zase oni ji, by ji člověk nejraději zaškrtil.

Poslední záležitostí, kterou chci ještě rozebrat, je umělé tvoření vtipných situací především v druhé polovině knihy. Schyluje se k problému, o kterém nám vypravěčka poví. Když k ní přijde postava s problémem, jen slabomyslný čtenář by očekával problém jiný než předem avizovaný. Nicméně Ela si začne domýšlet naprosto nesmyslné konstrukce, jen aby při vyjevení problému – přirozeně toho očekávaného – mohl nastat „nečekaný“ zvrat. Tato mechanika se opakuje asi třikrát v naprosto stejné podobě, což je možno chápat jako další argument pro předpokládanou senilitu cílových čtenářů.

Dost možná to vypadá, že na takový brak plýtvám spoustu času a úsilí na sáhodlouhý referát. Hlavním důvodem pro to je především zklamání – ať už jsem napsal desítky výtek, prvních sto stran kniha funguje skvěle, dokonce jsem se i smál nahlas, což se mi moc často nestává. Skončit v té době, dal bych jí bezpochyby hodnocení velmi vysoké. Nicméně ze zbytku knihy čiší protahování, absence nápadů, humoru, klišé střídá klišé, mechanická výstavba vtipů a zápletek vyloženě znechucuje a kazí i záblesky dřívějšího humoru (jako jeden příklad za všechny poslouží „rodinný typ s ručením omezením“).

„Malinkatý kretén“ je ukázkovým příkladem, jak dobře začít a pak všechno naprosto zmršit. Jistě, je to humoristický román, nedají se na něj klást přehnané nároky, ale pokud nudí a otravuje, je to prohřešek pro žánr neodpustitelný. Nicméně jste-li padesátiletá žena se skotským teriérem, patrně budete k nedostatkům knihy mnohem shovívavější.