Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Philip Kindred Dick

Když mrtví mládnou – Counter-Clock World – 1967

 

            Sebastian Hermes je majitelem malého vitária, podniku, který exhumuje a prodává obživlé mrtvé. Čas se totiž převrátil a plyne pozpátku, Hermes sám již jednou zemřel a znovu přišel na svět. Jeho vitárium však příliš neprosperuje, a když náhodou při výjezdu narazí na hrob Anarchisty Thomase Peaka, náboženského vůdce nyní velmi vlivné sekty, je ochoten i překročit zákony, aby se „starorozence“ zmocnil.

            Sebastian pošle svou ženu Lottu do Knihovny, aby zjistila o Peakovi a jeho sektě všechny dostupné informace, aby mohl najít nejvhodnějšího kupce. Ta se však podřekne, že ví, kde Anarchista je, a tím spustí řetězec událostí, kdy se o Anarchistu začnou přetahovat nejrůznější frakce – totalitní Knihovna, která však informace neshromažďuje, ale naopak chronologicky ničí, Peakova sekta udité nebo umírněnější Římský syndikát odmítající užití násilí.

            Lotta je v Knihovně držena proti své vůli, je však zachráněna strážníkem Tinbaneem, který ji tajně miluje. Schovávají se v motelu, agenti Knihovny je však vypátrají, policistu zabijí a Lottu opět uvězní. Podaří se jim unést i Anarchistu, kterého se Sebastian snažil skrývat, jak nejlépe uměl.

            Udité se domluví se syndikátem a vyšlou Sebastiana do Knihovny, aby osvobodil Anarchistu. Ten však zachrání jen svou ženu a prchá. Anarchista je agenty Knihovny později zavražděn. Rozzuření udité se Sebastianovi chtějí pomstít a pošlou na oba manžele zabijáky. Lotta je zabita a zdrcený Sebastian se toulá krajem, až skončí na hřbitově, kde vše začalo – a kde spočívá jeho poslání přivádět mrtvé zpět k životu.        

 

Ačkoliv se děj knihy odehrává ve sci-fi kulisách, je nutno podotknout, že o ty tady ani tolik nejde, jsou spíše prostředkem, který má svou groteskností akcentovat stěžejní témata. Těžištěm románu je totiž autorova nespoutaná fantazie, schopnost pohrávat si s prostorem a časem, znejistit všechno kolem, aby zůstal jen lidský prvek a obyčejné záležitosti – láska, slabost, zneužívání, hrdinství.

O tom svědčí i tyto kulisy samotné – nejsou promyšlené do důsledků ani logické ve svých vlastních pravidlech, kauzalita zůstává zachována, čas plyne normálně dál, jen některé – převážně biologické – procesy jsou obráceny.

Výše uvedené rysy jsou typické pro Dickovo dílo obecně, jen zde jsou ještě výraznější. V mnohem větší míře se tu také uplatňují filozofické vsuvky, které se logicky zabývají posmrtným životem či existencí Boha, zmrtvýchvstání je doprovázeno úryvky z Bible, citáty slavných filozofů uvádějí jednotlivé kapitoly. Menší narážka je ale věnována i modernějšímu Pánu prstenů, konkrétně démonické básni o prstenu moci, která v kontextu událostí působí ještě tísnivěji.

Možná vás poděsí výše zmíněná filozofická či náboženská témata, ale ve skutečnosti se není čeho bát. Dick nekáže, nic netvrdí, spíše naopak prezentuje, jak vůbec nic neví – toto tápání a nepatrnost jednoho človíčka proti světu i Bohu, je-li nějaký, je také typická pro celé jeho dílo.

Má tedy smysl číst „Když mrtví mládnou“? Odpověď je jednoduchá pro Dickovy fanoušky – rozhodně ano, kniha splňuje vše, co od ní budou čekat. Co se týče čtenáře neznalého, pro něj by bylo lepší začít u jiného autorova románu. Nemusel by totiž pochopit, že nejde o běžnou sci-fi a odhodit román jako slátaninu. Ne že by to slátanina v mnoha ohledech nebyla – jen se tak musí brát. A jestli se u ní budete bavit, pak záleží jen na vás. Ale tajemné mrazení, které jako ostatní Dickovy knihy přináší, je alespoň pro mě dostatečnou motivací.