Kurt Vonnegut,
Jr.
Jatka č. 5 –
Slaughterhouse-Five – 1969
Kniha se
v několika rovinách zabývá vybombardováním Drážďan. Nejprve autor
osvětlí okolnosti a těžkosti vzniku knihy, vypovídá o tom, jak je
nesnadné něco smysluplného o takovém masakru vůbec napsat.
Dále následuje
vyprávění o Billym Pilgrimovi, který také zažil nálet na Drážďany a
který skáče v čase sem a tam, prožívá znovu a znovu různé okamžiky
svého života. Jeho vyprávění se dá pojmout také jako výplod choré
mysli, která se pod nátlakem okolností nakonec zhroutila – je to asi
logičtější, nicméně je nutno podotknout, že pro vyznění příběhu je
to celkem vzato jedno.
Billy jednak
vypráví o hrůzných zážitcích z války, jednak o svém životě po válce,
kdy propadl existenciální krizi a nakonec mu dost možná přeskočilo –
začne totiž vyprávět světu o svých cestách s ufony na jejich planetu
Tralfamador. Tito ufoni neuznávají svobodnou vůli, protože dokáží
vidět i do čtvrté dimenze, tj. času – okamžiky tak prožívají všechny
naráz, vše je dané.
Příběh se nedá
bohužel o moc lépe popsat, protože není celistvý, nevede k pointě,
spíše svou obnažeností a neukotveností ještě podtrhuje absurdnost
válečného násilí a lidské existence vůbec. Myšlenky v knize jsou
spíše náhodně poskládané, sem tam vyzní silně, sem tam ne, nicméně
z celého díla čiší především němé zděšení vedoucí až k rezignované
apatii.
S touto
smířeností s osudem a absencí jeho logiky ladí oblíbená věta knihy
„tak to chodí“. V několika prvních případech z ní běhá mráz po
zádech, v dalších z ní vyvěrá hluboce lidská pravda, ale s dalšími a
dalšími opakováními začíná pomalu iritovat; skutečně by toto motto
nemuselo být na každičké stránce.
Vypravěčský styl
mě také trochu zklamal. Od Vonneguta jsem četl dříve „Kolíbku“,
kterou jsem prolétl na jeden zátah. „Jatka č. 5“ jsou mnohem
kostrbatější, což je asi také dáno samotnou látkou, ale prostě
příjemné a svižné čtení to není.
Celkový dojem je
tak poněkud rozpačitý. Jednak na knihu pro absenci pointy či
skutečného příběhu asi brzy zapomenete, jednak se ani moc dobře
nečte. Na druhou stranu její poselství je silné, připomíná svým
námětem a groteskností Hellerovu „Hlavu XXII“, ale jejích kvalit
v mnoha ohledech zdaleka nedosahuje.