Richard Matheson
Já, Legenda – I
Am Legend – 1954
Robert Neville
je dost možná posledním člověkem, který přežil upíří apokalypsu.
Zhoubná nákaza postupně přivedla do komatózního stavu většinu
populace, přičemž po smrti se tito vrací v ještě hrozivější podobě.
Nevilla nákaza připravila o ženu a dceru, jejichž ztrátu jen velmi
těžce nese.
Další tři roky
žije Neville poustevničím životem, opevní svůj dům, přes noc odolává
útokům upírů, zatímco přes den obchází okolí a upíry likviduje. Přes
počáteční deprese, nesnesitelnou osamělost a sexuální frustraci
najde jakousi úlevu ve vědeckém přístupu a provádění experimentů na
polapených upírech. Nereálná naděje na veselejší život mu svitne ve
chvíli, kdy k jeho domu zabloudí živoucí pes – než jej však dokáže
ochočit, je ten také nakažen a brzy umírá.
Podobná situace
se opakuje v závěru se ženou Ruth – Neville ani nemůže věřit, že by
mohla být skutečně živá, byť se snaží této iluzi uvěřit tak dlouho,
jak to jen jde. Ukáže se však, že Ruth je ve skutečnosti „vyléčeným“
upírem, členkou nové rasy, která se naučila s nákazou žít a jejíhož
manžela Neville nedávno při svých výpravách odpravil. Neville je
z pohledu nové společnosti masovým vrahem – v závěru knihy je zatčen
a má být veřejně popraven před vyděšenými davy. Díky Ruth, která k
němu přese všechno cítí jisté sympatie, však může alespoň zemřít s
jistou důstojností o samotě.
„Já, Legenda“ je
krátká novela kombinující prvky příběhů o izolaci jedince od
společnosti (typu Robinson Crusoe) s prvky tradičního hororu (např.
Drákula), přičemž výsledkem je velice silný příběh, který je na
jednu stranu důvěrně známý, ale na druhou stranu překvapí neotřelým
pohledem na problematiku a syrovou realističností jak po stránce
technické, tak po stránce psychologického stavu hlavní postavy.
Vypravěčský styl je čistý, strohý, úsporný – přitom to, co zůstává
nevyřčeno mezi jednotlivými událostmi v knize, pak působí tím
děsivěji.
Kniha pro mne
byla velmi příjemným překvapením (vyplatí se také upozornit, že se
stejnojmenným filmem má pramálo společného, v podstatě jen kulisy) a
rozhodně se jedná o dílo, které se člověku z paměti jen tak
nevypaří.