Karin Fossumová
Indická nevěsta
– Elskede Poona – Calling Out For You – 2000
Poněkud
prostoduchý, ale dobrosrdečný Nor Gunder z menší vesnice vyrazí do
Indie, aby si tam sehnal manželku. Jeho plán kupodivu vyjde, neboť v
místním bistru narazí na servírku Púnu, do které se zamiluje. V
Indii se nechají oddat, Púna si ještě musí vyřídit pár věcí a má za
Gunderem přiletět do Norska.
Púna však ke
Gunderovi domů nikdy nedorazí. Gunder ji měl vyzvednout na letišti,
ale jeho sestra měla autonehodu, a tak musel rychle do nemocnice.
Púna se pak z letiště vydala na vlastní pěst a kilometr od Gunderova
domu byla brutálně zavražděna neznámým pachatelem.
Policie začne
případ vyšetřovat, vyslýchá mnohé svědky, odhaluje drobná tajemství
a prohřešky místních obyvatel, které však
často nakonec s případem nesouvisí, či s ním souvisí jen okrajově. Z
nepřímých důkazů nakonec dojde místní detektiv Sejer k názoru, že
nebohou Púnu zavraždil devatenáctiletý mladík Gøran, téměř fanatický
svalovec, po emoční stránce poněkud nevyvinutý.
Gøran, který se
rozešel v daný den se svou mladou přítelkyní, aby byl v zápětí
odvržen i svou postarší milenkou, na Púnu
pravděpodobně v rozhořčení narazil a vybil si na ni vztek vůči ženám
obecně – nebohou ženu umlátil činkou po neúspěšném pokusu o
sblížení.
Gøran se nakonec
po vyčerpávajícím vyslýchání přizná, ale vzápětí přiznání odvolá.
Zůstávají také menší pochyby, zda čin skutečně spáchal, neboť
všechny výpovědi do sebe plně nezapadají a jednoznačného konce se
čtenář nedočká.
„Indická
nevěsta“ je velice svižné a poutavé čtení, které může zklamat jen
trochu zavádějícím začátkem, který slibuje spíše zvláštní
konspiraci, než „prostý“ brutální útok náhodného pachatele, ke
kterému v zápětí dojde.
Vyšetřování
případu je podáno velmi civilně, až chladně – styl není nijak
vypjatý, spíše strohý a realistický. Nepřináší ani vypjaté okamžiky
či odhalení, naopak postupně plyne ke konci a spíše
potichu dozní, než že by senzačně vyvrcholil skandálním odhalením
pachatele.
Nic z výše
uvedeného však nelze chápat jako výtku, spíše jako varování, pokud
byste čekali detektivní thriller či tradiční detektivku jako od
Agathy Christie; v takovém případě vás nejspíše kniha zklame. Na
druhou stranu jako dekonstrukce policejního vyšetřování je kniha
rozhodně zajímavá, více orientovaná na psychologii postav (která,
pravda, působí místy trochu zjednodušeně) a jejich motivaci, než
důmyslností provedení zločinu.
Je zajímavé, jak
obyčejnost a všednost maloměstského zločinu může být vykreslena
poutavě a jak stránky může čtenář hltat, i když se v knize vlastně
nic moc neděje. Hlubší podtóny jsou příjemné, především nejistý
konec funguje dobře; na jiných dušezpytných místech vyprávění trochu
vrže, ale obecně si drží příjemně nadprůměrnou úroveň.