Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Homér

Ílias – Ιλιάδα – Iliad – kolem 8. století př. n. l.

 

Epos začíná roztržkou mezi výtečným válečníkem Achillem a řeckým vládcem Agamemnonem. Ten totiž rekovi odebral ukořistěnou dívku jako náhradu za jinou, které byl nucen se vzdát. Achilleus to cítí jako urážku a odmítne dále bojovat v trojské válce, která již probíhá přes devět let.

Bez Achilla však řecká vojska začínají prohrávat a trojská armáda, vedená nebojácným Hektorem, se dostane na dosah řeckých korábů. Trójané jsou však odraženi zpět k městu včasným zásahem Achillova přítele Patrokla, který s rekovým svolením vede do bitvy jeho vojáky.

Patroklos je však Hektorem v boji zabit, což Achilla rozzuří tak, že konečně přijímá Agamemnonovu nabídku k smíru (četné omluvné dary a odňatou otrokyni) a vyráží do boje. Zažene Trojany až do města a pod hradbami zabíjí i samotného Hektora. Jeho mrtvolu vláčí den co den za vozem, až jej král Priamos nakonec prosí, aby mu ji za velké výkupné vydal. Achilleus souhlasí a Hektor je v Tróji slavnostně pohřben.

 

„Ílias“ je rozhodně jiná, než by člověk očekával. Příběh je v podstatě výsek z trojské války, zobrazující jen pár dní ze závěru dobývání (ale bez samotného dobytí, což už je znatelnější šok), zaměřená především na Achillův příběh (opět bez začátku i konce, byť ten je aspoň naznačen). Chybí tradiční rekvizity jako trojský kůň či Achillova pata, které jsou často automaticky – a mylně – Iliadě přisuzovány.

Další překvapivou složkou je vliv Bohů. Ten tu sice je, dokonce častý a všudypřítomný, ale dá se interpretovat metaforicky jako přelévání štěstěny a zobrazení jistého vyššího řádu a také jako umělecká kudrlinka postavená nad monotónním válčením. Každopádně se však dá vypustit, aniž by příběh utrpěl, takže spíše než mýty a legendy připomíná epos zárodek antické tragédie.

Nicméně co se samotného čtení týče, to již taková sláva není. Začátek je až nečekaně svižný, příběh začíná za pochodu a čtenář se dozvídá fakta z minulosti postupně, kdy jsou zrovna třeba. Poté však následuje ubíjející výčet vojáků na obou stranách připomínající svou záživností Zlaté stránky. Když se do sebe armády konečně pustí, čtenář lehce pookřeje a chvíli si užívá naturalistickou řež. Bohužel, brzy se boje stanou značně schematickými, hrdinové neumírají, jednorázové postavy ano, tři sta stran téhož a nuda se nevyhnutelně dostavit musí.

Najednou však nastane zlom, kdy se děj opět stočí k Achillovi a dojde k nejsugestivnější chvíli celého eposu – střetu Hektora a Achilla. Váhání reka Hektora, má-li se stáhnout po prohrané bitvě za brány, jeho strach z Achilla, to vše je vykresleno nesmírně působivě a epos zde jednoznačně vrcholí. Poté ještě následuje nepříliš smysluplná vsuvka v podobě podivné verze olympijských her v řeckém táboře a závěrečné odevzdání Hektorova těla otci.

Jaký je tedy celkový dojem? Nemá smysl zastírat, že „Ílias“ je nudné čtení, které by mohlo být pětkrát kratší, aniž by utrpělo na kvalitě. Nicméně rozhodně je to také čtení velmi zajímavé, které poskytuje obraz o rané řecké literatuře – a také o originální verzi světoznámého příběhu.