Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Edward Morgan Forster

Rodinné sídlo – Howards End – 1910

 

            Hlavními postavami knihy jsou sestry Schlegelovy – emotivní Helen a racionální Margaret. Obě sestry pocházejí z relativně bohaté rodiny a žijí pohodlně ze svého jmění, chodí na koncerty a filozofují v debatních kroužcích vyšších vrstev.

            Jejich svět se však neustále protíná se dvěma dalšími. Prvním je rodina úspěšného, ale citově oploštělého podnikatele Henryho Wilcoxe. Hned v úvodu knihy se Helen poblázní do jeho syna Paula; románek však záhy končí. Po smrti paní Wilcoxové se pak Margaret ožení s Henrym, byť jejich vztah má s romantikou pramálo společného. Obecně se dá říci, že Wilcoxové jsou schopní, pracovití, ale jaksi bez „přesahu“.

            Druhým světem jsou pak nižší vrstvy a smutný příběh Leonarda Basta, úředníka v pojišťovně, který sice umění ani filozofování pořádně nerozumí, ale zato se o ně urputně snaží. A to právě zaujme sestry Schlegelovy, které se mu snaží neustále pomoci, byť většinou k jeho škodě. Na jejich radu (původně od Henryho) opouští své místo v pojišťovně, která má údajně zkrachovat – což se ale nestane. Zato z nového místa je vyhozen. Navíc se později ukáže, že Henry měl poměr s jeho současnou ženou.

            V závěru knihy dochází ke kolizi všech tří rovin a nevyhnutelné katastrofě. Helen čeká Leonardovo dítě, Henry ji proto odsuzuje. Margaret konfrontuje Henryho, připomene mu jeho poměr s Leonardovou ženou, ten to však není schopen reflektovat. Margaret Henryho zavrhne a chce jej opustit. Leonard se vydává ke všemu přiznat a vše vysvětlit, narazí však na Henryho syna Charlese, který jej napadne a Leonardovi selže srdce; Charles je pak odsouzen na tři roky do vězení. Henry se zhroutí a Margaret se o něj rozhodne pečovat. Helen u nich však může zůstat a vychovávat své dítě v relativní pohodě.

 

            „Howards End“ je kniha z Anglie na počátku dvacátého století a mnoho témat je s touto dobou úzce spjato – některá jsou nadčasová, ale kulturní narážky či možná i vtipy jsou pro čtenáře neznalého kontextu ztracené.

            Je to také kniha velmi dlouhá, plná popisů anglických městeček a ne zrovna plná děje. Chtělo by se říct, že je děj spíše psychologický, na druhou stranu však postavy příliš psychologizované nejsou, spíše typizované (a nemají daleko do karikovaných). V některých pasážích dilemata postav ve čtenáři rezonují, ale jinde spíše vzbuzují údiv, jestli ta která postava není náhodou retardovaná.

            Zvláštní je také skoro apokalyptická dramatičnost, se kterou jsou konfrontace postav vypravěčem avizovány, aby se pak prakticky nic nestalo, jen byli všichni zdrceni.

            Přes vše výše uvedené však nechci tvrdit, že je „Howards End“ špatná kniha; jen v mnoha ohledech ztrácí vazbu na dnešní čtenáře. Na druhou stranu je i místy nadčasová (jsou témata, která na aktuálnosti neztrácejí) a i v psychologických ponorech občas překvapí, byť pořád tak nějak čpí blahosklonností bohatého intelektuála shlížejícího s „pochopením“ na prostý lid vůkol. Takže můj dojem je rozpačitý – kvůli přemrštěné délce, nezáživnosti a neztotožnitelnosti s hlavními postavami bych ji však spíše nedoporučoval.