Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Jack Thorne, J. K. Rowlingová, John Tiffany

Harry Potter a Prokleté dítě – Harry Potter and the Cursed Child – 2016

 

Harry Potter sice zvítězil nad Voldemortem, nicméně výchova vlastních dětí není o moc snazší. Zatímco starší syn James je celkem bezproblémový (resp. ve hře prakticky není), mladší Albus si k otci cestu najít neumí. A když vyrazí do Bradavic, skončí dokonce ve Zmijozelu, kde si je schopen najít jen jediného kamaráda, a to zrovna syna Draca Malfoye, Scorpia.

Z toho Harry evidentně moc velkou radost nemá, ale jakékoliv, byť dobře míněné pokusy o sblížení se synem většinou vedou k fiasku. To však není jediný Harryho problém – temné síly se znovu probouzejí, ozývat se začne dokonce i Harryho i pověstná jizva. Nemluvě o výčitkách z minulosti – otec Cedrica Diggoryho Harryho opakovaně viní ze synovi smrti a Harry si ji také nedokáže přestat vyčítat, jakkoliv za ni doopravdy nemohl.

Když je nastolen tento výchozí stav, začíná se odehrávat vlastní (relativně strohý) příběh, který se točí kolem obraceče času. Albus se rozhodne vrátit se Scorpiem v čase a zachránit Cedrica. Což se jim nejprve nepodaří a jen trochu pokřiví současnost (aneb Ron si například nevezme Hermionu), takže se pokusí o zásah další, kterým sice Cedrica zachrání, ale přivedou zpět také Voldemorta a všechny padouchy. Harry je mrtvý, Albus nenarozený a poslední nadějí je Scorpius.

V celkem depresivní a akční pasáži nalezne Scorpius pomoc u Snapea, který se opět zhostí role hrdiny (tentokráte mnohem otevřeněji) a podaří se mu vrátit Scorpia v čase a negovat jeho předchozí zásahy. Přítomnost se vrací do normálu, z pozadí však vystupuje Voldemortova dcera Delphi, která je nadšena jejich zkušenostmi a chce obdobným způsobem přivézt zpět svého otce. Odtáhne Albuse i Scorpia zpět do minulosti, překvapivý zásah Cedrica však její plány zhatí; Delphi se tak vrací v minulosti ještě hlouběji do doby, kdy se narodil Harry, aby zabránila Voldemortovi v útoku, při kterém ztratil většinu své moci. Z budoucnosti však zrovna dorazí parta hlavních hrdinů včetně nyní již zjihlého Draca a společnými silami Delphi přemohou.

 

„Harry Potter a Prokleté dítě“ není regulérní osmý díl knižní ságy, ale pouze scénář k divadelní hře. Nicméně v příběhu ságy pokračuje hra chronologicky, a trochu tak odstraňuje pachuť sentimentálního patosu, který zanechal na svých posledních stranách díl sedmý. Hodnocení kvalit scénáře je však poněkud složitější.

Jelikož se jedná o divadelní hru a jelikož vlastní psaní neobstarávala Rowlingová (která je podepsaná pod spolutvorbou příběhu), je scénář od stylistiky knih citelně odlišný. Je to dáno samozřejmě také posunem v čase – hrdinové už jsou dospělí a řeší spíše vztahové problémy než složité kletby a artefakty. Jazyk je spíše strohý, věcný a celkově jaksi více (feministky prominou) mužský. Příjemně břitký je zejména slovní humor, kdy se postavy špičkují – nejvděčnější je pak postava chronicky úzkostlivého Scorpia, který v závěsu za Albusem odevzdaně glosuje každou jeho hrdinskou pitominu.

Kupodivu kvalitně jsou zobrazena i těžší nosná vztahová témata – Harry se trápí v roli otce a Albus se těžce vyrovnává s odkazem slavného rodiče, který na něj klade očekávání tak přehnaná, že jim ani není možné dostát. Mám k tomu však jednu dosti podstatnou výtku – ačkoliv jde o text inteligentní a zajímavý, potterovská mytologie je na něj naroubovaná poněkud násilně a nesoudržně. Dobrodružný příběh (silně derivativní a v jádru nesmyslný, byť divácky vděčný, viz níže) si jede po své ose, vztahová linka také a vlastně se navzájem nepotřebují. Nepůsobí jako jedno propojené dílo, ale spíše jako sartrovské komorní drama zkřížené s pestrým pozlátkem světa čar a kouzel.

Účelovost trčí i ze základního konceptu příběhu, a to stroje času. Nechápejte mě špatně, jako berlička to funguje dobře a umožní na jevišti oživit okamžiky z populární ságy, aniž by byl jakkoliv dotčen knižní kánon a fanoušci se museli bouřit. Ani není problém v tom, že by příběh nebyl poutavý či nepůsobil dostatečně „potterovsky“. Ale proč si pro fantasy příběh někdo vybere koncept vytržený ze scifi, natož podaný s notnou dávkou debility, mi asi nikdo nevysvětlí. Vracení času působilo směšně už v samotné knize (stihnout padesát volitelných předmětů za semestr je určitě legitimní důvod k pokřivení časoprostoru) a dalo vzniknout mnoha parodickým videím. Přesto po něm autoři znovu sáhli bez sebemenší snahy o jakoukoliv logiku cestování časem či alespoň soudržnost vnitřních pravidel je neomluvitelně hloupé. Postavy se vrací v čase, nicméně čas běží někdy i paralelně v budoucnosti, někdy doplyne do současnosti a teprve se efekt projeví; cestovatelé časem někdy v minulosti narazí na sebe sama, někdy se vrátí do změněné přítomnosti, ale se svými vzpomínkami, které vůbec nereflektují jejich „skutečnou“ minulost v dané realitě atp. Bez nadsázky snad ještě nebylo cestování časem zpracováno hloupěji.

Nicméně přes hořekování nad logičností „Harry Potter a Prokleté dítě“ jako divadelní hra funguje. Repliky jsou dobře napsané, příběh umožní reminiscenci na známé postavy, místa i události a zobrazená vztahová témata působí promyšleně a dospěle. Je to slepenec trochu zvláštní, ale v zásadě svižný a uspokojivý. Regulérní kniha by však potěšila rozhodně více.