Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Friedrich Dürrenmatt

Frank Pátý – Frank der Fünfte – Frank the Fifth – 1959

 

Děj hry, koncipované jako operní komedie, je zasazen do prostředí fiktivní gangsterské banky. Majitel banky Frank, potomek čtyř velkých bezcitných podnikatelů, se snaží marně pokračovat v jejich stopách. Kdokoliv si chce vybrat své uložené úspory, je potichu odklizen, personál připravuje další a další podtrhy, nicméně podnik přesto krachuje.

V bance, kde se všichni účastní nelegálních aktivit, se každý bojí každého, nepoctivá práce ničí zúčastněné ještě více než poctivá, strádají především duševně, navíc si vydělané peníze ze strachu ani nemohou pořádně užít. Poslední známky lidskosti se projevují v jejich naivních snech o poctivém životě a dobročinnosti, přirozeně nikdy neproměněných ve skutečnost. Frank sám není schopen podvody přímo provádět, většinu práce za něj musí převzít jeho žena Otýlie.

Na scéně se objeví vyděrač, který z banky chce vyždímat poslední zbytky kapitálu. Navíc zasáhne i náhoda a dva švindly katastrofálně ztroskotají. Zaměstnanci se navzájem podezřívají a občas je i některý podezřelý odstraněn. Nakonec zůstanou naživu jen tři – Frank, personální šéf Egli a nováček Päuli. Ukáže se, že vyděračem je Fankův syn Herbert, před kterým Frank existenci banky tajil a snažil se mu dát vzdělání a morální výchovu daleko od své nekalé činnosti.

Herbert však Franka zavře v trezoru a nechává zemřít a odhaluje, že Päuli na jeho stranu přešel už dávno. Egli přijímá nový řád. Herbert chce zanechat nelegálních praktik a zavést brutální počestnost. Otýlie se v závěru snaží očistit svou minulost tím, že se jde sama udat presidentovi, aby banku zničil. Kvůli obrovskému rozsahu a provázaní zločinů, jejichž odhalení by rozrylo společnost jako celek, je však proti své vůli pardonována.

 

„Frank Pátý“ je podivná hra. Dürrenmatt zde zachází ještě o stupeň hlouběji do grotesknosti a bizarnosti než obvykle; téměř morbidní scény jsou navíc prokládány hudebními výstupy, které dodávají celku bláznovskou čepičku.

Jistým klíčem k uchopení hry je autorův doslov, kde mimo jiné poznamenává, že cílem dramatika je soustředit se na příběh, ne na výklad. Ten má být ponechán na divákovi, který tak má být přiměn k přemýšlení. Není ani tak podstatné, jaký tento výklad potom bude, autor sám předkládá několik pravděpodobných variant. Záleží, jako symbol čeho pojmeme samotnou Frankovu banku.

Velkou roli zde hraje pro Dürrenmatta typické téma neměnnosti. Postavy stále konají zlo, už mu tak uvykly, že ani nejsou nápravy schopny, stahují k sobě další a další oběti, až tak funguje celý jejich vesmír. Paradoxně ani ti nejlepší však nesklízejí ovoce, žijí ve světě, kde dominuje strach a nenaplněné tužby. Zde je vhodné zmínit výstup, ve kterém jeden z Frankových umírajících spolupracovníků říká, že k žádnému zločinu nebyli doopravdy donuceni, že se mohli a měli rozhodnout jinak. Sice jde jen o zbožné řeči umírajícího, kterého jsou proto stejně nereálné jako sny pracovníků banky o počestném životě, nicméně na diváka mohou působit jako jisté autorovo pobídnutí.

„Frank Pátý“ je dosti šílený počin. S odzbrojující groteskností se před divákem odehrává masakr, vrcholící notně znepokojivým finále, kde jsou zločiny banky prominuty. Interpretace je dosti nesnadná, najít jednotný smysl ve hře není lehké; nicméně jak autor sám říká, předkládá jen příběh, výklad je na nás. Dá se rozhodně doporučit, nicméně spíše pro silné povahy a na vlastní nebezpečí.