Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Johann Wolfgang Goethe

Faust – Faust – Faust – 1832

 

Učenec Faust, který zasvětil celý život studiu, propadá trudnomyslnosti. Věda mu nestačí, lidské poznání mu přijde marnivé. Obrací se k magii a duchům země, ovšem ti zase nestojí o něho. Zdeptán neustálým neúspěchem, uvažuje nad sebevraždou, ale od činu jej odradí velikonoční průvod, který mu připomene dětství.

V této náladě jej zastihne démon Mefistofeles, který uzavřel sázku s Bohem, že Fausta svede na scestí. Nabídne Faustovi, že mu splní jakákoliv přání, ukáže všechna potěšení života. Oplátkou však bude Faust sloužit v posmrtném životě Mefistofelovi. Faust sázku přijímá s tím, že až bude tak spokojen, že už nebude chtít víc než setrvat v krásném okamžiku, tehdy jeho duše propadne démonu.

Mefistofeles jej vede světem, snaží se jej uspokojit povrchními zábavami, pitkami a oplzlostmi; zde se však setkává s naprostým neúspěchem. Faust se později zamiluje do mladičké Markétky a s Mefistofelovou pomocí se mu podaří získat její srdce. Přemluví ji, aby lektvarem uspala svou matku a strávila s ním noc. Matka však po požití lektvaru zemře.

Faust se setkává s Valentinem, který ho chce zabít za to, že svedl a zneuctil jeho sestru Markétku. S Mefistofelovou pomocí jej Faust hravě zabíjí, musí však proto prchnout z města a opustit Markétku. Tu mučí výčitky svědomí a zlá předtucha, že s Faustem čeká dítě.

Mefistofeles se Fausta opět snaží uspokojit divokými radovánkami. Když se však Faust dovídá, že Markétka je ve vězení, donutí démona, aby mu pomohl ji osvobodit. Potupená dívka totiž zešílela a utopila své dítě, za což byla uvržena do vězení a má být popravena. S Faustem utéct nechce, poznává, že ji nechce pomoci z lásky, ale z lítosti. Raději se vydává do rukou boží spravedlnosti. Hlas shůry v závěru první části sděluje, že její duše bude zachráněna.

Ve druhé části Faust procitá v přírodě a je mu dáno zapomenout na předchozí události s Markétkou. Mefistofeles jej dále vede světem, Faust je však stále nespokojen. Na dvoře mladého císaře, jehož upadající zemi zachrání Mefistofeles vynálezem papírových peněz krytých smyšlenými poklady, Faust přivolá pro pobavení šlechty duchy Parida a Heleny.

Nicméně se Sám do Heleny zamiluje; přízrak ale prchá. Vydávají se proto s démonem na další pouť, tentokráte do antického Řecka. Setkávají se zde s mnohými mytickými bytostmi a Faustovi se nakonec podaří s Helenou na krátký čas shledat. Zůstává mu po ní jen šat, odlesk její krásy a odkaz antiky.

Po návratu zastihnou známého císaře připraveného k boji s knížaty, která se proti němu vzbouřila. Mefistofeles svými triky pomůže císařově armádě zvítězit a Faust dostává za odměnu pás pobřeží, ze kterého má v úmyslu vyhnat moře a zalidnit jej.

To se mu také podaří. Zestárne a oslepne, přesto se dále a dále snaží překonávat se a jít dál. V okamžiku své smrti je šťastný z odkazu, který budoucnosti zanechává. Mefistofeles se těší na jeho duši, sbor andělů jej však poráží. Faustova duše putuje k nebi, kde ji má dále učit duše Markétčina.

 

„Faust“ je rozhodně velmi zajímavá a jedinečná hra; Goethe ji psal desítky let a už to samotné na ní zanechalo nemalé stopy. V celém díle se střídají různé druhy veršů podle dané situace; co je však podstatnější, jsou to verše víceméně dobře srozumitelné a melodické.

První díl je propracovanější a ucelenější a děj se odvíjí logicky. Vrchol dílu, tragédie Markétčina, je jedním z nejpůsobivějších vyvrcholení, jaké vůbec znám. Příběh je sice nastaven několika nepotřebnými výstupy, ale přesto si drží řád a formu.

Ve druhém díle se Goetheovi toto příliš nedaří. V intencích díla je odklon od konkrétního, doslova „malého světa“ ke „světu velkému“, od jedince ke kolektivu, od příběhového díla k myšlenkovému. To rozhodně není výtka, ovšem rozmělnění nesčetnými dějovými odbočkami či opulentními popisy výjevů z antiky, to už celkové vyznění značně sráží. Druhý díl působí neupraveně, přebujele, rozháraně. Kdyby byl třikrát kratší, mohl být ještě lepší než první, takto však čtenář loví v moři přebytečných informací ty relevantní a podstatné.

Ačkoliv celkově má „Faust“ nejednu mouchu a druhý díl svým tempem ukolébá i ty nejodhodlanější čtenáře, samotné jádro díla a jeho vnitřní vývoj – přerod postavy i autora – zanechává neskutečně hluboký dojem. Byť tajemná bublina, která kolem tohoto díla narostla, je přehnaná, přesto je to klasika po právu.