Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Bram Stoker

Dracula – Dracula – 1897

 

Jonathan Harker, mladý právník, přijíždí do Transylvánie, aby dojednal obchod se zdejším bojarem, hrabětem Draculou. Ten jej přivítá na svém opuštěném panství. Jonathan brzy seznává, že se stal vězněm démona s nadlidskou silou a dlouhými špičáky, zjevně nesmrtelného a živícího se lidskou krví. Nakonec se Jonathanovi podaří sešplhat po zdi zámku a uniknout.

Dracula přijíždí do Anglie, kde se zabydlí v opuštěném opatství a podniká noční výpravy za krví; nejlépe za krví sličných dívek. Svými zátahy přivede na práh smrti počestnou dívku Lucy, přítelkyni neméně počestné slečny Miny, snoubenky ještě počestnějšího Jonathana Harkera ze začátku příběhu.

Lucy umírá, po smrti se však stává upírem. Díky zásahu profesora Van Helsinga je však definitivně usmrcena ve své hrobce. V této době se do příběhu opět zapojuje Jonathan a skupina chrabrých a šlechetných gentlemanů se upírovi vydává po stopách. Vystopují všechny jeho úkryty a posvěcením je zničí, takže Dracula prchá z Anglie zpět do své domoviny. I tam jej pronásledují, dlouho pronásledují, až nakonec otevřou jeho bednu s hlínou a proženou mu kůl srdcem.

 

Román je psán formou dopisů a deníkových zápisů různých postav. Tento lákavý koncept, který by mohl skýtat spoustu příležitostí pro napětí, postupné objasňování, měnění stylů a podobná zpestření, však zůstává bolestně nevyužit; v podstatě jen prkenně supluje nadpisy kapitol.

Při čtení „Draculy“ jsem měl velmi podobné pocity jako při čtení „Frankensteina“. Obě monstra prošla četnými filmovými zpracováními, příběhy byly notně pozměněny a zpopularizovány. („Draculův“ příběh je mladší, a tak obvykle i méně překroucený.) Ale bohužel pro obě knihy platí, že popularitu si zaslouží hlavně monstra samotná. Jejich literární verze jsou totiž obě únavné, rozbředlé, psané bez většího spisovatelského umu a citu pro napětí.

Ze srovnání s „Frankensteinem“ navíc „Dracula“ vychází neslavně – je sice o něco čtivější, ale také mnohem povrchnější. Psychologická motivace postav je ušlechtile infantilní, ve vzájemné interakci se překonávají v deklamování jalovostí, až čtenář začne raději fandit upírovi, který toho moc nenamluví. Tam, kde se „Frankenstein“ dotýká vážných témat, niterných a hlubokých, tam může „Dracula“ nabídnout jen své rudě žhnoucí oči. A to je hodně málo.

Celkově tedy opět zklamání. Na obranu knihy se toho nedá říci moc, ale něco přece. Upír samotný, jeho démoni a sídlo, příjezd do Anglie na lodi bez posádky, spojení mezi upírem a jeho obětí a scény se sáním krve, to všechno funguje dobře až podmanivě, na začátku i strašidelně. Bohužel, kromě pár hezkých nápadů je „Dracula“ pustý, neúnosně protahovaný a nezáživný. Závěrečné pronásledování hraběte je už jen dokonalou ukázkou, jak zbytečně plýtvat papírem.