David Kushner
Masters of Doom:
How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture – 2003
„Masters of Doom“
se zabývají historií studia id Software, resp. spíše jeho dvou
hlavních postav – vizionářského programátora Johna Carmacka a
designéra Johna Romera. Od skromných začátků, kdy si kutili svoje
hry na koleně, přes jejich spojení v menší (ale veleúspěšné) studio
až po jejich vrcholné období po vydání prvního Doomu.
Kniha pokrývá
i následující období, kdy oběma hvězdám firmy přerostla sláva trochu
přes hlavu a došlo k nevyhnutelnému úpadku, či přinejmenším ke
změně. Neméně zajímavě je vykreslena i davová mánie, která se kolem
Doomu v devadesátých letech vytvořila. A to jak mezi fanoušky, tak
odpůrci herního násilí.
Sympatické je,
že se kniha nesoustředí jen na Doom, ale spíše na lidi za ním.
Dozvíte se tak dost zajímavostí i o jiných hrách (Wolfenstein, Quake,
Commander Keen), ale především o tvůrčím procesu, mezilidských
vztazích ve vývojářské firmě a o herní branži jako takové. Autor se
navíc dost vyžívá v "hollywoodské" epičnosti, takže jednotlivé
biografické scény působí poněkud přikrášleně a vyhroceně (až se chce
říct trochu lacině), ale zrovna u id Software je klidně možné, že to
tak i doopravdy bylo…
Zajímavé (byť
trochu romantizované) je i vyobrazení Johna Romera jako rozevlátého
rockera (kterému se pak bez Carmacka rozsype vlastní megaprojekt
Daikatana pod rukama) a Johna Carmacka jako autistického robota bez
emocí (který se vyžívá ve výrobě enginů a nezajímají ho lidé kolem,
takže bez Romera zase není schopný vytvořit hru s nějakou duší).
Díky tomu se kniha vážně dobře čte a vlastně působí spíše jako
beletrie.
Na jednu stranu
knize strašně pomáhá, jak blízko se oběma slavným Johnům autor
dostal, míra detailu a peprných historek je skutečně nevídaná. Na
druhou stranu právě proto, že se evidentně dobře sblížili,
kamarádsky vděčný pohled pak trochu otupuje finále knihy, které na
začátku slibuje vyhrocení konfliktu mezi Carmackem a Romerem, ale
vyzní jaksi laskavě do ztracena. Přitom Romero už je celkem
ztroskotanec za zenitem, co už vezme za vděk i příležitostí
přednášet na konferenci v Brně (!!) a rozplývá se nad tím, že mu ani
trochu nevadí místo AAA PC her vyrábět druhořadé hry pro mobily. Ale
to je jen drobnost, "Masters of Doom" jednoznačně za přečtení stojí,
a to nejen pokud jste fanouškem produkce id.