Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

David Kushner

Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture – 2003

 

„Masters of Doom“ se zabývají historií studia id Software, resp. spíše jeho dvou hlavních postav – vizionářského programátora Johna Carmacka a designéra Johna Romera. Od skromných začátků, kdy si kutili svoje hry na koleně, přes jejich spojení v menší (ale veleúspěšné) studio až po jejich vrcholné období po vydání prvního Doomu.

Kniha pokrývá i následující období, kdy oběma hvězdám firmy přerostla sláva trochu přes hlavu a došlo k nevyhnutelnému úpadku, či přinejmenším ke změně. Neméně zajímavě je vykreslena i davová mánie, která se kolem Doomu v devadesátých letech vytvořila. A to jak mezi fanoušky, tak odpůrci herního násilí.

 

Sympatické je, že se kniha nesoustředí jen na Doom, ale spíše na lidi za ním. Dozvíte se tak dost zajímavostí i o jiných hrách (Wolfenstein, Quake, Commander Keen), ale především o tvůrčím procesu, mezilidských vztazích ve vývojářské firmě a o herní branži jako takové. Autor se navíc dost vyžívá v "hollywoodské" epičnosti, takže jednotlivé biografické scény působí poněkud přikrášleně a vyhroceně (až se chce říct trochu lacině), ale zrovna u id Software je klidně možné, že to tak i doopravdy bylo…

Zajímavé (byť trochu romantizované) je i vyobrazení Johna Romera jako rozevlátého rockera (kterému se pak bez Carmacka rozsype vlastní megaprojekt Daikatana pod rukama) a Johna Carmacka jako autistického robota bez emocí (který se vyžívá ve výrobě enginů a nezajímají ho lidé kolem, takže bez Romera zase není schopný vytvořit hru s nějakou duší). Díky tomu se kniha vážně dobře čte a vlastně působí spíše jako beletrie.

Na jednu stranu knize strašně pomáhá, jak blízko se oběma slavným Johnům autor dostal, míra detailu a peprných historek je skutečně nevídaná. Na druhou stranu právě proto, že se evidentně dobře sblížili, kamarádsky vděčný pohled pak trochu otupuje finále knihy, které na začátku slibuje vyhrocení konfliktu mezi Carmackem a Romerem, ale vyzní jaksi laskavě do ztracena. Přitom Romero už je celkem ztroskotanec za zenitem, co už vezme za vděk i příležitostí přednášet na konferenci v Brně (!!) a rozplývá se nad tím, že mu ani trochu nevadí místo AAA PC her vyrábět druhořadé hry pro mobily. Ale to je jen drobnost, "Masters of Doom" jednoznačně za přečtení stojí, a to nejen pokud jste fanouškem produkce id.