Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Neal Stephenson

Diamantový věk – The Diamond Age: Or, A Young Lady's Illustrated Primer – 1995

 

            Děj knihy se odehrává v blízké budoucnosti v Číně a vyprávění sledujeme epizodicky očima více postav. Zatímco ze začátku je postav skutečně mnoho (pocitově tak deset), postupně některé odpadnou a ukáže se, které příběhové linky jsou ty hlavní a které jen slouží k dokreslení koloritu světa budoucnosti.

            Ačkoliv to tak ze začátku nevypadá, hlavní postavou knihy je malá holčička Nell. Ta vyrůstá v dysfunkční rodině se svým starším bratrem, který jí jednoho dne přinese (= ukradne) zvláštní knihu, která ve zkratce funguje jako vzdělávací videohra. Lidský prvek v jinak automatizovaném systému představuje hlas předčítačky Mirandy, která k Nell postupně naváže jednostranný mateřský vztah a úspěšnému fungování knihy tak výrazně napomůže. Dále sledujeme jak dospívání Nell v reálném světě (útěk od rodiny, výchova u neoviktoriánů), tak její dobrodružství uvnitř knihy, která jsou překvapivě obsáhlá a z principu dobrodružně pohádková.

            Druhou důležitou postavou je pak vědec Hackworth, tvůrce Nelliny knížky. Hackworth navrhoval knihu původně pro svého zaměstnavatele, potajmu však vyrobil i kopii pro vlastní dceru, která mu byla později ukradena a skončila právě u Nell. Kvůli tomu je následně vydírán a je nucen sloužit jako dvojí agent; stráví pak v jakémsi náměsíčném stavu asi deset let v podvodním světě, kde zfetovaná sekta slouží jako lidský superpočítač (který výměnu informací provádí souložením, ehm). V rámci svého trestu navrhne obdobu vzdělávací knihy pro statisíce opuštěných čínských holčiček a také pracuje bez vlastního vědomí na jakémsi tajném projektu, který má dopomoci čínskému Nebeskému království k dominanci a soběstačnosti.

            Další vývoj knihy je do značné míry ovlivněn společenskými nepokoji v Číně – Nebeské království brutálně napadne Pobřežní republiku a nečínské kmeny se tak ocitají v ohrožení. Nell je zajata a znásilněna, je však nakonec zachráněna armádou malých holčiček, se kterými navázala vztah prostřednictvím vzdělávací knihy. Nell pak pomáhá evakuaci nečínského obyvatelstva a pátrá po Mirandě, kterou chápe v podstatě jako svoji matku. Tu pak nalezne u podvodní sekty, ve které Miranda skončila právě při marném patrání po Nell. Nell Mirandu zachraňuje právě ve chvíli, kdy se ji několik sektářů chystá znásilnit a tím proměnit její tělo v sebedestrukční superpočítač, který by dokončil projekt, na kterém roky nevědomě pracoval Hackworth.

 

            Jak vidno výše, vytáhnout z knihy (mimochodem skutečně velmi, velmi dlouhé) smysluplnou synopsi není snadné. Stephenson se mnohem více soustředí na deskriptivní pasáže, do posledního detailu popisuje technologické fungování nanorobotů, molekulárních pekáren a mraků dalších věcí, spíš než aby vyprávěl koherentní příběh. A svým způsobem to dělá perfektně. Stačí to ale?

            Ne že bych chtěl projevovat neúctu ke scifi – tento žánr mám prakticky nejradši. Ale přehnaně technicistní zaměření knihy zábavnému čtení spíše škodí, nehledě na to, že na rozdíl od knih zasazených do reality, kde podobné pasáže (např. o hardwaru) mají alespoň vzdělávací charakter, u scifi toto jaksi nefunguje. Na druhou stranu tyto technologické pasáže působí velmi promyšleně a v budoucnosti realizovatelně; a je třeba smeknout, protože i po 20 letech od napsání neztratily autorovy vize nic na uvěřitelnosti, naopak se spíše v některých ohledech naplnění přiblížily. Zde kniha ve výsledku boduje.

            Stephenson je tedy vizionář, je ale také dobrý spisovatel? Na to už je odpověď složitější. Řemeslně je kniha psaná velice vkusným, sofistikovaným stylem, který sice nelze číst v kalupu, ale o to více potěší. Kombinuje epizody kyberpunkové, pohádkové a naturalistické na pozadí jakoby viktoriánského románu, vše zcela nenuceně a s grácií. V čem je tedy problém? Jak již bylo naznačeno výše, nosný příběh se v knize v podstatě utápí. Kvůli fascinaci technologiemi a skvěle vykresleným epizodkám vedlejších postav hlavní linie ustupuje do pozadí; při pokusu ji vytáhnout na světlo pak působí úsměvně až nesmyslně, nehledě na absentující psychologizaci a motivaci postav. Finále knihy pak také není dostatečně vygradované a spíše tak nějak vyšumí, aniž bychom se dočkali smysluplnějšího uzavření příběhů jednotlivých postav.

            Celkový dojem je tak poněkud rozpolcený. Na jednu stranu skvělé scifi prvky a vysoký vypravěčský styl. Na stranu druhou přemrštěná délka (anebo stálo to za ten čas?) a neuspokojivá hlavní příběhová linka. Nadprůměrné originální scifi, která stojí za přečetní, to tak určitě je, ale odtažité technicistní provedení knihu od vrcholu sráží. I ve srovnání s průměrným románem od P. K. Dicka nebo i zmateným Gibsonovým „Neuromancerem“ pak jaksi zaostává, protože nedokáže čtenáře do děje pořádně zatáhnout a jakkoliv citově angažovat.