Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Giovanni Boccaccio

Dekameron – Decamerone – The Decameron – 1353

 

            Ve Florencii řádí morová epidemie. Skupinka tří mužů a sedmi žen se proto uchyluje do relativního bezpečí venkovského sídla. Pro ukrácení dlouhé chvíle si po deset dní vyprávějí příběhy na různá témata, přičemž každý den má nějaké pravidlo, kterého by se měli vypravěči přidržovat (ale nakonec je stejně většina o sexu):

 

1. volný námět,

2. neštěstí, které se v dobré obrátí,

3. složité nabytí něčeho či znovuzískání ztraceného,

4. milostné příběhy se špatným koncem,

5. milostné příběhy s dobrým koncem,

6. příběhy s dobrým koncem díky pohotové a důvtipné průpovídce hrdiny,

7. příběhy, kde ženy balamutí své manžely,

8. příběhy o vylomeninách, které tropí muži ženám, či naopak,

9. volný námět (z většiny příběhy z předchozích kategorií),

10. příběhy, kde hrdina projeví svrchovanou ctnost.

 

            V každém dni se vypráví deset příběhů, tedy celkem sto. Vyprávět vždy poslední příběh má jako výsadu rozpustilý mladík Dioneo, který tak většinou zakončí tematický celek vtipnou tečkou. Po dovyprávění posledního příběhu se skupinka rozhodne vrátit zpět do Florencie.

 

            „Dekameron“ je přes svůj učebnicový závan čtení překvapivě lehké a svižné, nikterak náročné a dle tématu vyprávění i zábavné. Nejpoutavější jsou přitom příběhy o milostných dobrodružstvích, které jsou sice svou sofistikovaností přibližně na stejné úrovni jako dějová linka dvacetiminutového pornofilmu (aneb kde máte tu rozbitou pračku, paninko?), ale právě svojí šokující nevázaností jsou čtenářsky velmi vděčné.

            Stejně tak jsou zábavné příběhy o něčí hlouposti (zde je vzácně využita možnost opakujících se postav ve více příbězích, a to dvou malířů s jejich tupým přítelem, což je prvek, který vyprávění vzácně oživuje) nebo o zesměšňování mnichů a jim podobných. Na druhou stranou nevídané pitomosti dosahují těžce vykonstruované příběhy, kde na přibližně trojnásobné délce oproti průměrným povídkám autor horko těžko tlačí postavy, které jednají jako smyslů zbavené, do situací, které pak jakžtakž splní daný námět, ale zároveň urazí inteligenci nejednoho čtenáře – tyká se to především nešťastných příběhů a příběhů o ctnosti, kde logika bolestně skonala. Ve dvou případech dokonce zápletka vyžaduje pomoc černokněžníka (což by tolik nevadilo o žertovných historek jako u těch tragických). Jakákoliv psychologická motivace (s výjimkou touhy po lásce či sexu) postav také absentuje.

            Také je smutné, že není více vytěžen rámec vyprávění, který je koneckonců pro čtenáře celé knihy vždy zajímavější než příběhové jednotliviny. Rád bych viděl Dekameron, jak by ho napsal třeba Umberto Eco, protože tento koncept přímo vybízí k prolínání rovin, projekci vypravěčů do jejich příběhů, interakci vypravěčů skrze příběhy, rozvíjení motivů, stylizace příběhů, opakování již představených postav.... Většina z toho se zde neděje vůbec, nebo se děje pouze ve velmi omezené míře, viz výše.

            Nicméně chtít po dílu rané renesance postmoderní nadstavbu není úplně spravedlivá výtka; celkový dojem z knihy je rozhodně pozitivní, a pokud si někdo chce rozšířit své zázemí v klasické literatuře, zde se nemusí bát ani suchopárnosti, ani nesrozumitelnosti. Na druhou stranu se ale nedočká ani kdovíjaké duchaplnosti či intelektuálního obohacení. Dekameron je jednoduché, provokativní, spotřební čtení, které má především pobavit. A že to dokáže i po třech čtvrtinách tisíciletí, je obdivuhodné.