Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Dick Francis, Felix Francis

Dead Heat – 2007

 

Děj poslední Francisovy detektivky se dostihového prostředí dotýká jen okrajově. Hlavní hrdina, Max Moreton, je totiž šéfkuchař v uznávané restauraci v Newmarketu a o vedení restaurace se tak čtenář dozví mnohem více než o koních. Jeho klientelu však logicky tvoří lidé s dostihovým světem spjatí, tedy provázanost s Francisovým srdečním tématem je zaručena.

Na začátku knihy se Max svíjí v křečích a snaží se jen přečkat noc. Pravděpodobnou příčinou se mu jeví otrava z jídla. Brzy zjistí, že jeho odhad byl správný, moc radosti mu to však nepřinese. Většina hostů na party, na které připravoval jídlo, totiž trpí stejnými příznaky, někteří dokonce skončí v nemocnici.

O něco později Max zajišťuje občerstvení pro americkou společnost, která pořádá na newmarketském závodišti vlastní oslavu. Do poklidného dění však zasáhne výbuch bomby, která zabije asi dvacet lidí. Max sám je jen lehce zraněn, mnohem otřesenější je však psychicky.

Maxovi však stále vrtá v hlavě, kdo otrávil jeho jídlo – nevěří totiž, že by se to mohlo stát jen náhodou. Začne se tedy vyptávat všude kolem a dokonce jej napadne, že by oba incidenty mohly mít spojitost. Někdo by totiž otravu mohl použít jako dobrou výmluvu, proč se neúčastnil slavnosti, která se nakonec zvrhla v masakr.

Maxe navíc zažaluje londýnská violistka o náhradu škody, kterou jí způsobil otráveným jídlem. Max se s ní setká, aby zmírnil její hněv – zmírní ho však mnohem více, než mohl tušit. Oba se do sebe bláznivě zamilují a vydrží jim to až do konce knihy.

Nicméně svým vyptáváním Max zjevně trefil do černého, neboť někdo začne vehementně usilovat o jeho život. Nejprve Maxovi selžou brzdy v autě, poté jeho dům shoří do základů. Max ze strachu utíká do Ameriky a tam začne pátrat na vlastní pěst.

Dozví se, že podnikatel Schumann, majitel společnosti, která pořádala slavnost v Newmarketu, měl co do činění s magnátem Komarovem, jedním z největších obchodníků s koňmi. Na tom by nebylo nic moc zajímavého, kdyby Komarov také nebyl na slavnost pozván, nicméně se neukázal.

Dále nachází podezřelý dutý kovový míček, jakých má Schumannova manželka doma celou kopu – Max se nakonec dovtípí, že v nich Komarov přepravoval drogy z Jižní Ameriky. Míček se vložil klisně do dělohy a pak znovu vyndal až na místě určení. Schumann však začal Komarova okrádat, a tak Komarov vyhodil jeho slavnost do vzduchu. V závěru jsou všichni padouši lapeni či usmrceni.

 

 

Předem bych chtěl říct, že netvrdím, že „Dead Heat“ je vzor, jak by měly vypadat všechny detektivky. Ale rozhodně je to francisovka v nejlepší podobě, kultivovaná, neuspěchaná, velmi podobná například „Střepům“ nebo „Expertovi“. Alespoň pro mě je to jedna z nejlepších francisovek vůbec, citlivě v sobě snoubí všechno, co na autorovi má čtenář nejraději.

Hrdina je opět zcela kladný a téměř dokonalý, příběh je vystavěn typicky a ničím moc nepřekvapí, spíše má čtenář pocit, že čte něco, co důvěrně zná. Jistě, mohli byste říct, že je to jednoduché a neoriginální. A byla by to pravda; přesto na tom nezáleží. Protože je to především milé a lidské. Z myšlenkových pochodů hlavního hrdiny by se asi nejeden ruský klasik obracel v hrobě, nijak hlubokomyslné vážně nejsou. Ale právě proto jsou také pochopitelné a ztotožnitelné. To samé platí pro milostnou peripetii – je to stejné, jako všude jinde, je to stejné, jako v předešlých Francisových románech, ale stejně člověk hrdinům upřímně přeje štěstí. A to má k mé obvyklé reakci „Bože, kde mám kýbl?“ hodně daleko.

Ne, do učebnic literatury se „Dead Heat“ nezapíše. Dokonce možná zapadne i jen v kontextu Francisovy tvorby. Ale to nic nemění na tom, že četba této knihy je skutečným potěšením. A záleží nakonec na něčem jiném?