Helena Bendová
Co je nového v
počítačových hrách – 2019
Jakkoliv se může
z názvu zdát, že bude tato útlá knížka pokrývat nejnovější vývoj na
herním poli, pravdou je, že se věnuje herním studiím. Nikoliv však
těm vývojářským, ale vědeckým. To jest tomu, jak vědci zkoumají
počítačové hry jako médium a jak vyhodnocují jeho psychologické,
sociální i jiné aspekty.
Formou i
konceptem se v podstatě jedná o diplomovou práci, tj. úhledný soupis
toho, co a jak různí lidé na světě zkoumají a o čem v posledních
letech píší (tj. v zásadě bez vlastního vkladu autorky). Vzhledem k
nízkotučnému rozsahu toto pokrývá velmi obecně, až povrchně. Tím
nechci říct, že je kniha napsána hloupě či s nepochopením – to právě
naopak. Ale její čitelnost a hlavně zapamatovatelnost dosti snižuje
absence konkrétních informací či perliček, které by čtení oživily.
Dostanete tedy
přesně to, co kniha slibuje – letmou představu o tom, jak jsou hry
zkoumány v poslední době různými vědci a zda se rýsuje nějaká ryze
herní odnož vědeckého odvětví, jak se vyvíjí vlastní pojmosloví a
podobně. Je jen skutečně škoda, že kniha není pětkrát delší a
neřeší, co přesně dané výzkumy zkoumaly a jak, a ne jen to, že
existují.