Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Salman Rushdie

Čarodějka z Florencie – The Enchantress of Florence – 2008

 

            Děj knihy se skládá s mnoha vyprávění, vyprávění ve vyprávění či vyprávění o vyprávění. Tajemný blonďatý cizinec přijíždí na východ do města Síkrí, aby místnímu vládci Akbarovi vyprávěl (velmi dlouhý) příběh o tom, kým je a odkud přišel, s nadějí na to, čím by být chtěl a kam by dojít mohl.

            Ve zkratce z cizincova vyprávění postupně vyplyne, že by mohl být strýcem Akbara, vypráví o putování své domnělé matky po celém světě, z Indie přes Turecko až do Florencie, kolem které vyprávění stále osciluje. Zde vypravěčova matka se svou dvojnicí Zrcadlem dlouhou dobu žily, což příběhu dává možnost zapojit do děje známé historické postavy a události.

Následuje úprk žen do Nového světa, kde není jasné, co přesně se stalo, možná došlo k incestu a možná je cizinec vnukem zmizelé princezny a možná jejího Zrcadla. Akbar vyprávění neuvěří a cizinec nakonec z města musí prchnout. Následně vysychá jezero, které Síkrí dávalo život, a Akbar i obyvatelé Síkrí jsou nuceni město opustit.

 

Popis děje by stejně dobře mohl zabrat nikoliv tři odstavce, ale tři strany, a přesto by nebyl pravděpodobně vyčerpávající. Pravdou však je, že ani není moc důležitý. Celá kniha je oslavou vyprávění, a co do řemeslnosti je opravdu mistrná, čtivá a barvitá.

Na druhou stranu by vyprávění mohlo mít také nějakou pointu, obsah či sdělení. Osobně jsem zde nic takového nenalezl. Příběhy jsou napínavé, čtenáře zaujmou a baví. Ze začátku se dokonce kniha tváří trochu jako postmoderní romány Umberta Eca (nejvíce se mi zde vybavoval ne zcela povedený „Ostrov včerejšího dne“, který však v porovnání s „Čarodějkou“ byl pořád stokrát promyšlenější), čím dále se však čtenář v knize dostává, tím více ztrácí iluze, že k něčemu zásadnímu dojde, že se roviny prolnou, dojde k odhalení, smyslu, sdělení, čemukoliv. Poslední naději pak ztratí s poslední stranou knihy.

Za zmínku také stojí, že ačkoliv z většiny je kniha psaná stylem pohádek, prostupují ji celkem často erotické či oplzlé scény velmi expresivního rázu, zavánějící voyeuristickou radostí autora. Popisu osahávání ňader či ejakulací je tu požehnaně.

Celkově je tedy pro mě kniha zklamáním. Co do literárního vyjádření jí není co vytknout. Co do obsahu naopak není moc co chválit. Netuším, co by si kdo z knihy měl odnést, proč by ji měl číst. Neposkytuje radost z promyšleného mnohovrstevnatého vyprávění a přes stovky filozofických vložek nevede žádná z nich k jakékoliv pointě. Vlastně vše, co je v knize zajímavé, se následně ukáže jako prázdné a samoúčelné (zde se naopak hodí přirovnání k seriálu „LOST“). K dalšímu studiu Rushdieho tvorby mě tak kniha rozhodně nenalákala.