Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Fjodor Michajlovič Dostojevskij

Bratři Karamazovovi – Братья Карамазовы – The Brothers Karamazov – 1880

 

Fjodor Pavlovič Karamazov, mravně zpustlý stařec, má tři syny – nejstaršího Míťu, prostředního Ivana a nejmladšího Aljošu. Míťa je rozervaný romantik (tj. ožrala a výtržník utápějící se v citech), Ivan intelektuál pochybující o smyslu života a Aljoša laskavý, téměř až naivně sladký klučík.

Míťa se s otcem nesnáší dobře, hádají se kvůli dědictví po matce, o kterém je Míťa přesvědčen, že náleží jemu. Konflikt se však mnohonásobně vyostří, když se oba zamilují do téže dívky. Míťa začne chorobně žárlit a otce jednou dokonce zmlátí. Jedné noci se vydává do otcova domu, protože se bojí, že tam bude jeho milá – utíká však a cestou pryč zraní starého lokaje.

Když se v zápětí nalezne mrtvola starého Karamazova, nemá policie k nalezení pachatele daleko. Míťa je zatčen a souzen. Ačkoliv jeho obhájce předvádí úctyhodné výkony a důkazy ohledně Míťovy viny jsou sice četné, ale nepřímé, porotu se zviklat nepodaří. Míťa je odsouzen k dvaceti letům na Sibiři.

Ukazuje se však, že pravým pachatelem je sluha a nevlastní Karamazovův syn Smerďakov. Ten pod vlivem Ivanovi ideologie „vše je dovoleno“ chladnokrevně Karamazova zavraždil a vše ještě připravil tak, aby podezření zaručeně padlo na Míťu. Když to Ivan zjistí, děsí se, že tehdy odjel, byť mu Smerďakov dosti naznačoval – Ivanovi by totiž tehdy stejně nebylo proti mysli zbavit se jak chlípného otce, tak prostopášného bratra.

Ivan se z výčitek nakonec pomátne a smrtelně onemocní. Míťa má být převezen na Sibiř, nicméně v pohybu by měla být akce na jeho útěk z transportu. Aljoša vyzývá chlapce, své kamarády, k lásce k životu a k bližním.

 

„Bratři Karamazovovi“ patří jednak k té nejprovařenější školní klasice, jednak k jedněm z nejdelších románů, co znám. Od této kombinace by člověk přece jen očekával, že po přečtení bude něčím odměněn za věnovaný čas a úsilí; dostaví se však spíše pocit roztrpčení z nudnosti a neuvěřitelné roztahanosti příběhu, z poněkud plochých, spíše skicovitých filozofických postojů a polemik, které stejně k ničemu objevnému nevedou.

Nechci potenciální čtenáře rovnou vyděsit či přehnaně kritizovat ruské klasiky, ale fakta je nutno prezentovat přímo – kniha má přibližně osm set padesát stran, přičemž příběh by vydal na tenkou novelku o sto stranách. Budiž, Dostojevskij se soustředí především na psychologii postav; nicméně nepůsobí přesvědčivě, mluví a mluví, vysvětluje hodiny a hodiny, ale dojem je nakonec horší, vykonstruovanější a nucenější, než kdyby nechal děj plynout bez komentáře v obnažené drsnosti.

Dostojevskij své filozofické a psychologické roviny protlačuje do popředí tak moc, že z děje záměrně odstraňuje i prvky napětí – vše avizuje nejméně sto stran předem a čtenář tak děj tlačí před sebou, stále jen loutá to, co už dávno ví, že se stane. Přirozeně, kdyby psychologie fungovala jako ve „Zločinu a trestu“, ani by to tolik nevadilo. Ale stejně si nemyslím, že to, co je možno podat zábavně a napínavě, by pro větší myšlenkový účinek mělo být podáno suše a nudně. Takto nemůže být pozornost čtenáře upnuta na to, „co“ se stane, ale jen „jak“ a „proč“. „Jak“ zde nepřekvapí, „proč“ nepřesvědčí – a to je zlé.

Ne že by se snad po filozofické a psychologické stránce nevěnoval Dostojevskij závažným tématům – naopak věnuje se těm nejzávažnějším. Smyslu bytí, hledáním hodnot v současném světě, kde Bůh se zhroutil a na místo víry nastoupilo pouhé ekonomické uspokojování potřeb, vedoucí k ospravedlňování čehokoliv. Věnuje se lásce k rodné zemi, utrpení nevinných, všemu možnému, někdy s opravdovou hloubkou, někdy bohužel trochu ploše (především dvojice Smerďakov a Míťa svým jednáním, byť psychologizovaným až běda, nedokážou působit ani přirozeně, ani v rámci filozofie, jíž byli obdařeni).

Velice působivý je Dostojevského smysl pro kompozici – svůj román drží pevně v rukou, skládá dění z různých úhlů smysluplně do jednoho velkého, propleteného celku, kde vše má paralely či protiklady. Kdyby tak zkrátil jednotlivé kapitoly na pětinu textu se stejným obsahem, byl by román mnohem záživnější.

Ještě poslední výtku si zaslouží nepříliš pochopitelné uvedení postavy chlapce Koljy, víceméně karikaturní postavičky jak vypadlé z Foglarovek, ve chvíli, kdy je Míťa zatčen a zdá se, že děj dospívá ke svému vrcholu. Najednou se čtenář vše dozvídá jaksi na pozadí – a nechápejte mě špatně, to funguje výborně a kompozičně je to opět znakem mistrovství. Ale samotné provedení odbočky sklesává místy od laskavosti až ke hranici infantility.

Pokud se podívám na příběh z odstupu, rozhodně není špatný. Rozhodně bych si „Bratry Karamazovovy“ dokázal představit jako divadelní hru, ve které by dost možná i psychologické a filozofické linky, byť vytříděné a probrané, působily bez tisícerého opakování mnohem hlouběji. Takto jde však o hodně velké množství ztraceného času za malý výsledek.