Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Ben Elton

Blind Faith – 2007

 

V nedaleké dystopické budoucnosti způsobí globální oteplování vzestup hladin oceánů a lidstvu se podstatně zmenší prostor k životu. Hlavní hrdina knihy, analytik Trafford, žije v tom, co zbylo z Velké Británie. Společnost ovládá všemocný Chrám, který lidem diktuje sdílet všechny zážitky s ostatními, co nejvíce souložit, jíst sladké a věřit v lásku Boha. Touha po soukromí je pak považována za naprostou zvrhlost, vědecké poznání strmě upadá, šíří se epidemie, očkování se považuje za kacířství a děti umírají po tisících. Zákony prosazuje Chrám na obřích shromážděních, kde zfanatizovaný dav odkývá cokoliv (obvykle zásadní zákony typu "každý člověk je ze zákona slavný"). V podobných intencích funguje i zdejší justice, která není nepodobná dnešním reality show.

Zdá se také, že většině tupého stáda toto vyhovuje a sdílení nejintimnějších okamžiků na sociálních sítích není jen běžné, ale dokonce nutné. Trafford je jedním z mála, který tímto trpí, a snaží se vydobýt si alespoň minimum soukromí. Ve své práci, která se zdá naprosto bezvýznamná a zbytečná, se seznamuje s kolegou Cassiem, který ve Traffordovi vycítí spřízněnou duši. Cassius potají provozuje očkování, aby zachránil co nejvíce dětí.

Trafford se rozhodne nechat svoji dceru Caitlin Happymeal očkovat, byť jeho žena Chantorria se takového kacířství děsí. Caitlin Happymeal pak "zázračně" přežije dvě epidemie. Trafford doufá, že Chantorria díky tomu začne trochu více přemýšlet, ta však v přežití své dcery nevidí logický důsledek očkování, ale božský zásah shůry. Ba co víc, Chantorria začne těžit z nenadálé popularity jakožto matka zázračného dítěte a plně se užívá své slávy.

O něco později Cassius Trafforda zasvětí do tajné organizace Humanistů, která přechovává poslední stopy dávné kultury. Trafford se nadšeně pouští do pročítání klasických románů i vědeckých pojednání o evoluci. Vzhledem ke své práci analytika se snaží najít společné rysy Humanistů, aby mohli pomocí národní databáze nalézt další vhodné členy. K jeho překvapení je lidí s tendencemi k soukromí a averzí vůči projevům veřejného sdílení emocí (aneb skupinové objímání na pracovišti) překvapivě mnoho. Začne spřádat plán, jak tyto vytipované jedince oslovit anonymní sérií emailů se vzdělávacím obsahem.

Dalším důležitým člověkem ve Traffordově životě se stane Sandra Dee, kolegyně, která otevřeně oponuje fanaticky pobožné nadřízené a na svém blogu sice zveřejňuje spoustu společensky žádoucího obsahu, ale – jak se ukáže – pouze zkopírovaného z cizích blogů. Sandra Dee tak Trafforda začne fascinovat právě proto, že má nějaké tajemství. Postupně se sbližují a Trafford ji následně také přivádí do kruhu Humanistů.

Zlomový okamžik nastane, když se Chrám rozhodne glorifikovat přežití Caitlin Happymeal na megalomanském shromáždění. Trafford chce této příležitosti využít, aby veřejně prohlásil, že Bůh s přežitím jeho dcery neměl cokoliv společného a že přežila jen díky očkování. Těsně před koncertem však Caitlin umírá na choleru. Trafford je zdrcený a jeho žena Chantorria ještě více.

Chantorria se následně samá udá Inkvizici (neboť chápe smrt dcery jako trest za její očkování) a Trafford je uvězněn a mučen. Cassius raději spáchá sebevraždu, zbytek Humanistů je však i tak pozatýkán. Ukáže se, že Sandra Dee byla nastrčena policií a celou síť vyzradila, stejně jako zapříčinila osudnou epidemii cholery. Sice si našla cestu k uchování vlastního soukromí, ale za cenu ničení života podobně smýšlejících lidí. Nabízí Traffordovi stejnou cestu, ten ji však odmítá. Podaří se mu však Sandru zmanipulovat a ta omylem spouští kaskádu vzdělávacích humanistických emailů. Trafford je upálen na veřejném shromáždění, z davu jej však tajným signálem zdraví mnoho nových Humanistů.

 

„Blind Faith“ se zcela otevřeně prezentuje jako parafráze nadčasového románu „1984“, na který se v knize Elton dokonce přímo odkazuje. Je zvláštní, že zatímco v první polovině se nastavení společnosti tváří spíše jako „1984“ naruby (jelikož vznik a udržení perverzního voyerského státního zřízení vyvěrá z vůle většiny lidu a obecného úpadku vkusu obyvatelstva), překlápí se v druhé půli spíše v kopii orwellovské totality (systému vynucovaného bedlivou inkvizicí).

Podobně schizofrenní postoj zaujímá kniha i v pohledu na dnešní svět. Na jednu stranu je minulost glorifikována jako věk moudrosti, na druhou stranu je jako největší zlo prezentována posedlost sociálními sítěmi či reality-show, velmi symptomatická pro dnešní společnost. Lze nejspíše opatrně konstatovat, že byť autor dnešní svět rád má, nad jeho směřováním do budoucna má obavy.

Prvek „sdílení emocí“ je v knize velmi rozpracován a je zajímavé, jak se postupně stává nikoliv prostředkem komunikace, ale sociálního statutu, státního dozoru a sousedské šikany. V tomto ohledu je kniha velmi silná a nevybíravě aktuální. Podobně jako Orwellův newspeak i „Blind Faith“ používá prvek úpravy jazyka, nicméně spíše v intencích zjednodušování a zkracování slov, které jdou ruku v ruce s vyobrazením zhlouplé populace, než jako mrazivé manipulace s lidským myšlením.

Z řemeslného hlediska je kniha velmi zdařilá, čtivá a napínavá, byť poněkud předvídatelná. Vzhledem ke skromné délce není nereálné dočíst ji na jeden zátah. Ve zkratce největší problém pro „Blind Faith“ představuje právě srovnání s „1984“ - a proti tomu působí trochu chudě, ne tak promyšleně a poněkud uměle. Dystopický svět je působivý, ale po celou knihu mě nedokázal přesvědčit o své (teoretické) reálnosti - z čeho žije diktatura, která vede své obyvatele k co největší zahálce a vysoké úmrtnosti? I přes výše uvedené se však jedná o výtečné čtení, které jen nedosahuje geniality svého předchůdce. K zamyšlení o stavu společnosti však vede zcela určitě.