Čtenářský deník, maturitní otázky a jiná verbež

 

Home

Čtenářský deník

Maturitní otázky

Jiné materiály

Odkazy

Guestbook

E-mail

 

Umberto Eco

Baudolino – Baudolino – Baudolino – 2000

 

Hlavním hrdinou románu je notorický lhář Baudolino, jehož si oblíbí císař Fridrich Barbarossa a chová jej jako svého syna. Baudolino mu přinese štěstí v bitvě tím, že vypráví ve vojenském táboře o příznivé vizi, kterou si ve skutečnosti ale vymyslel. Nicméně její dopad je stejně reálný, jako by pravá byla. Když se o ní doslechnou císařovi nepřátelé, raději se rovnou vzdají. A na podobném principu je založena celá kniha.

            Příběh začíná setkáním již starého Baudolina a historika Řeka Nikety v obležené Konstantinopoli. Baudolino mu začne vyprávět příběh svého života, plný fantastických událostí a nečekaných odhalení. Nicméně sám Niketas o Baudolinově vyprávění pochybuje – a stejně tak musí i čtenář.

            Baudolino vypráví o svém mládí, o tom, jak ho z jeho rodného kraje odvezl císař Fridrich. Baudolino Fridricha miloval více než své pravé rodiče, do jeho ženy se však zamiloval poněkud jinak. Vědom si toho, jak jsou jeho city nepatřičné a jak by zradil Fridricha, bez odporu odchází na studia do Paříže. Tam se také seznámí s dalšími studenty, s nimiž začne rozvíjet představy o bájné říši křesťanského kněze Jana, která by se měla rozkládat kdesi na východě.

Každý ze studentů do ní umístí to, co by tam sám chtěl mít. Na rozdíl od Plánu ve Foucaultově kyvadle však tyto představy mají kořeny ve středověkých bájích, jsou plné absolutních nesmyslů a k důmyslným konspiračním teoriím z historie se nedají ani přirovnat.

            Fridrich stráví hodně času malichernými boji a neustálými tahanicemi s italskými městy. Nicméně pořád sní o pořádné křížové výpravě. A Baudolino se mu chystá poskytnout skvělý cíl – svou říši kněze Jana. Bez ohledu na to, že je všechno jen výmysl, začne dávat dohromady dopis pro císaře od kněze Jana. Dopis je mu však ukraden a za svůj jej pojme byzantský basileus. Fridrich i tak vyráží na křížovou výpravu, během cesty však umírá. Vedení křížové výpravy se ujímají jiní a naděje, že by pátrání po bájné říši pokračovalo, je mizivá. Baudolino a jeho druzi se tak vydávají na východ na vlastní pěst.

            Zde začíná druhá část knihy, kde se od vymýšlení šíleností přestoupí k šílenostem ve skutečnosti. Baudolino dorazí přes řeku kamení do okrajové provincie říše kněze Jana (ačkoliv se za celou dobu neobjasní, zda-li kněz Jan či jeho říše vůbec existuje). Setkává se tu s roztodivnými stvořeními, bezhlavci, jednonožci i jednorožci, giganty, dokonce se i bláznivě zamiluje do gnostické položeny/polokozy. Provincie je však napadena nepřáteli, Bílými Huny, kteří ji i přes pokus o odpor srovnají se zemí. Mezi jednotlivými rasami v provincii totiž propuknou náboženské spory a celá armáda se sama zahubí ještě před bojem. Baudolino se svými druhy prchá a po dalších dobrodružstvích končí v Konstantinopoli.

 

„Baudolino“ má tedy dvě hlavní části. Škoda je, že ani jedna čtenáře neuspokojí. Prvních tři sta stran knihy, kdy studenti rozvíjejí své představy o říši kněze Jana, není zrovna zábavných, v podstatě jde jen o střádání nesmyslů (ačkoliv to kniha zcela otevřeně přiznává, o moc zábavnější ji to nedělá).

Co se týče postavy Fridricha Barbarossy a dějinných souvislostí, moc prostoru nebylo věnováno ani jednomu. Osobně si myslím, že je to škoda. Zcela určitě mohl Eco věnovat více prostoru skutečné historii – nebo mohl knihu alespoň podstatně zkrátit, příběh je neúnosně rozmělněný.

Ve druhé části se pak z příběhu stává braková fantasy, která je sice svižnější i napínavější, na druhou stranu si čtenář často položí otázku, proč že to vlastně čte. Pravda, sem tam se vyskytne nějaký hlubší a mystičtější motiv, takových je však poskrovnu.

Co tedy říci závěrem? Rozhodně to není čtení moc zábavné. Nakonec však čtenář má pocit, že něco tajemného a uměleckého v knize přece jen je – oproti předchozím Ecovým knihám jde však o pocit velmi nejistý a vkrádá se silné podezření, že se to všechno umělecky a tajemně jen tváří a ve skutečnosti je to bohapustá slátanina. Sám si nejsem jistý – nicméně ve srovnání s Foucaultovým kyvadlem se jedná o krutý propad zcela určitě.